Kille kär i heterokille
Jag är kille och 22 år. Jag ska försöka korta ner denna otroligt långa historia. Jag upptäckte för tre år sedan att jag gillade killar. I min klass fanns en kille som jag helt plötsligt tyckte var söt och vacker. Jag blev kär i en kille för första gången i mitt liv. Jag har tidigare haft x antal flickvänner och detta hade jag knappt väntat av mig själv.
Jag vägrade acceptera att jag gillade killar. Jag använde alkoholen som plåster på såren och tänkte att känslorna för honom skulle försvinna. Men det har dom inte gjort. Tre år senare.
Han är hetero och vi är bra vänner, men jag klarar inte av att umgås med honom. Det är verkligen jättejobbigt och jag vet inte vad jag ska göra, samtidigt är jag väldigt rädd för att han ska försvinna ur mitt liv. Jag älskar verkligen honom över allt annat. han är den jag har i huvudet 24/7.
Jag har berättat vad jag känner på brev, och pratet kring detta har bara gått den vägen. Vi kan inte prata om detta när vi är med varandra för att han verkar inte våga. Han har aldrig vågat ta mer seriösa saker mellan fyra ögon. Jag vill gå vidare och älska på nytt, men just nu känns det som en omöjlighet.
Hörde innan av andra att vi nog aldrig kunde bli vänner igen. Vi är vänner men från min sida känns det så stelt. Jag vill ha samma vänskap vi hade innan jag blev kär i honom. JAG VILL ha honom i mitt liv som min vän för jag vet att det aldrig kommer bli vi, han vill vara vän. Ibland har han gråtit när jag rest iväg. Sånt gör ont i mig.

Philip Weiss svarar:
Du skriver att du vill gå vidare och älska på nytt. Det är här jag vill ta vid och säga att det är vad du också behöver göra.
Killen som du blev förälskad i kan man säga hjälpte dig att komma fram till att du gillar killar. Det är ju stort nog. Med det menar jag att du utifrån den goda erfarenheten i dina tankar skulle kunna lämna killen du är kär i därhän. Man säger ju att tiden läker alla sår och i ditt fall skulle det innebära att inte ha någon som helst kontakt för att dina känslor sannolikt skulle tonas ned.
Du beskriver också en stark ambivalens som till del kan bidra till dina svårigheter. Å ena sidan vill du ha samma vänskap som ni hade innan du blev kär i honom. Å andra sidan vill du ha honom i ditt liv. Dessa båda önskningar går givetvis inte ihop. Du kan inte få honom i ditt liv eftersom det inte är vad han vill. Du kan heller inte "backa bandet" och förvänta dig att det skall vara som det var innan. Det som hänt har hänt. Så den bästa "medicinen" är nog att ta avstånd och låta det hela lugna ned sig så att du får ett bättre perspektiv på dig själv och vad som hänt. Tufft såklart på kort sikt, men om du tänker i termer av 6 månader så tror jag nog att det är möjligt för dig att komma vidare i livet med vänskap och kärlek!
Hälsningar