Hur få hjälp av psykolog om man inte är psykiskt sjuk?
Jag har en lillasyster (20 år gammal) som jag tror skulle vara i behov av psykologsamtal. Vi har haft en tuff uppväxt med en pappa som misshandlat och druckit mycket alkohol. Som tur har han slutat med det nu, men jag märker på min syster att hennes relation med vår far påverkar de relationer hon har med de killar hon träffar.
Hemma känner hon sig endast trygg när det är bråk och skrik, eftersom hon vet hur hon ska hantera de situationerna och hur hon ska göra för att ej bli sårad.
När alla i familjen är glada och mår bra kan hon inte slappna av, utan anser att detta är falsk lycka och känner sig otrygg i situationen. Detta visar sig i hennes relationer med killar genom att hon är intresserad av killen så länge som hon måste jaga honom och få honom att gilla henne, hon känner sig trygg i ovissheten. Men så snart killen börjar tycka om henne får hon ångest och känner sig väldigt otrygg, vilket gör att hon lämnar killen direkt.
Jag tror att hon skulle behöva en psykologkontakt för att bearbeta hennes relation med vår far (hon själv vill helst inte då hon tycker att hennes problem är så små, men hon har gått med på att iallafall försöka).
Hur kommer jag i kontakt med en psykolog? Måste man gå till en privatpsykolog, eller kan man gå via vårdcenrtalen och hur ser kostanaderna ut då? Ingår högkostnadskydd m.m. då??

Anna Karlstedt svarar:
Så bra att din lillasyster har dig, som bryr sig om hennes välbefinnande och som kan hjälpa henne vidare när hon själv inte riktigt orkar, vågar eller vill. Det är ju bra att hon gått med på att söka hjälp, men sedan krävs egen motivation och där kan du kanske inte hjälpa henne så mycket mer än du redan gjort. Förhoppningsvis väcks motivationen ytterligare om hon får träffa en professionell person som hon kan lita på och trivas med.
Legitimerade psykologer/psykoterapeuter i ditt närområde kan du till exempel hitta här på Psykologiguiden. Att gå till en privatpraktiserande psykolog är relativt kostsamt tyvärr (runt 800-1200 kronor per session). Högkostnadskortet gäller inte vid psykoterapi.
Du kan också försöka vända dig till vårdcentralen. Ibland finns psykolog ansluten, men det är dessvärre ganska sällsynt. Öppenpsykiatriska mottagningarna finns ju och där gäller också högkostnadskortet. Men då bör din syster ringa själv, beskriva sina svårigheter samt uttrycka hjälpbehov för att öka möjligheterna att få en tid.
Jag vet inte var ni bor men de universitet som har Psykologprogrammet, har ofta en psykoterapimottagning. Då får man träffa en psykologstudent som går de sista terminerna, och som har regelbunden handledning av en erfaren psykoterapeut. Det faktum att man bara har en klient i taget samt den täta handledningen gör att resultaten ofta är mycket goda. Där är också kostnaden väldigt låg, så det kanske kan vara ett alternativ om det blir för dyrt annars.
Ett varmt lycka till!