Hörselhallucinationer vid sänggående
Sedan ca 5 månader tillbaka har jag vid sänggåendet börjat höra röster. Rösterna kommer från föräldrar, syskon och vänner. Det är inga elaka röster utan mer att jag hör dem ha konversationer antingen med mig eller med andra. Ibland är det också så att jag kan höra musik på låtar som jag känner igen och som jag lyssnat på tidigare. Detta sker nu varje gång jag ska lägga mig och jag undrar om jag befinner mig i ett förstadie på att bli schizofren eller få en annan psykotisk sjukdom. Ofta kan jag undgå dessa röster om jag somnar på soffan där TV:n är på eller har musik på. Det hela har fått mig att känna stress och ängslan inför att lägga mig för att sova.
Undrar om jag nu måste ta kontakt med psykiatrin?

Jenny Klefbom svarar:
Du skriver inte något om din ålder eller bakgrund. Min första fråga blir därför om du har lidit av någon psykossjukdom tidigare? Har du det, tycker jag att du ska återuppta kontakten med psykiatrin och tillsammans med dem gå igenom dina upplevelser och hur din livssituation ser ut i dagsläget.
Det kan dock finnas flera orsaker bakom dina upplevelser. Så som du skriver i din fråga, så verkar det som att du är helt medveten om att rösterna och musiken inte ”är på riktigt” utan att det handlar om illusioner. Det verkar alltså mer handla om perceptuella avvikelser, det vill säga att dina sinnen spelar dig spratt. Det kan de göra av flera orsaker. Dels finns det flera kroppsliga eller neurologiska sjukdomar som innefattar perceptionsstörningar. Men man kan också uppleva sådana sensationer när man är under påverkan av stark stress eller droger.
När man är psykotisk och hallucinerar är ju just problemet att man upplever sina illusioner som helt verkliga och tar dem på fullaste allvar. Men visst kan det även vid psykostillstånd finnas mellanlägen där man åtminstone på något plan förstår att allt kommer inifrån en själv.
I ditt fall så tänker jag att man behöver veta mer om dig, din livssituation och din eventuella sjukdomshistoria för att kunna börja ha hypoteser om vad dina upplevelser beror på. Men visst tycker jag att du behöver söka hjälp, inte minst med tanke på all den stress och ängslan som du nu lever med. Du kan vända dig direkt till psykiatrin, men en annan möjlighet är att börja med ett besök på vårdcentralen.
Med vänlig hälsning,