2009-06-12
Min 15-åring är så elak mot mig
Jag har en flicka som är 15 år och är aggressiv och rent ut sagt elak mot mig. Hon har druckit flera gånger och röker. Stjäl saker från mig och blir helt vansinnig när jag frågar efter mina privata saker. De är allt från skor, smink, kameran och busskortet. Hon har eget av allt detta som hon stjäl av mig. Hon har inte varit hemma hos sin pappa på 6 månader för hon avskyr sin pappas nya sambo. Allt detta tar hon ut över mig. Hon har Ig i stort sett allt i skolan och säger att hon inte bryr sig och att hon hoppas att allt går åt helvete för henne. Jag har inget stöd av hennes pappa för han är mer en kompis med henne och han tycker att de är ju "bara" att säga till henne att skärpa sig. Känner mig helt utmattad och slut både i kropp och själ just nu och vet inte i vilken rikting man ska söka hjälp med henne. Har pratat med henne om allt detta och jag får bara till svar OCH?? Tacksam för ett putt i rätt riktning till hjälp.

Jenny Klefbom svarar:
Det är helt begripligt att du känner dig helt slut i den situation du befinner dig. Den känsla du förmedlar är maktlöshet. Du har tappat kontrollen över situationen, och dessutom upplever att du är helt ensam om ansvaret för din dotter.
Till en viss gräns är det normalt att tonåringar tänjer på gränser, gör överilade saker och skriker åt sina föräldrar. Det som oroar mig mer är att det låter som att du och din dotter har hamnat i ett läge där ni helt slutat att kommunicera. Du når henne inte, och hon respekterar inte dina grundläggande rättigheter. Och det är mycket tydligt att din flickas beteende inte alls bara handlar om trots eller uppror. Hon mår dåligt. Därför vill jag inte råda dig att se tiden an och hoppas på att hennes beteenden växer bort. Det är dessutom en mycket allvarlig situation när man riskerar att inte klara av att gå ut grundskolan med godkända betyg.
Jag tror att du behöver ta itu med problemen på flera fronter på en gång. Och du kommer att behöva hjälp för att få skutan på rätt köl.
När det gäller problemen mellan dig och din dotter kan du kontakta kommunen där du bor. De flesta kommuner har nu för tiden gruppsamtal eller utbildningar för föräldrar som har problem att nå sina ungdomar. Hör dig för med vad som finns. Finns det inget färdigt program att delta i så har kommunen/socialtjänsten också familjeterapeuter som kan gå in och hjälpa och stötta familjer. Men jag tycker också att du bör ta kontakt med skolan så att ni tillsammans kan upprätta ett åtgärdsprogram för hur din dotter ska klara av skolan. Det är faktiskt ytterst skolans sak att se till detta, men om det ska bli bra i slutänden så krävs det att alla vuxna runt ungdomen med gemensamma krafter ser till att hjälpas åt. Bjud också in din dotters pappa till det här samarbetet.
Hälsningar