Min sambo blev inlagd för psykos i helgen
Hur ska och kan jag som anhörig stötta min sambo, han har haft hörsel och vanföreställningar mm som hastigt spårade ur i helgen. Jag och hans familj samt arbetskamrater har inte sett detta komma utan det kom väldigt hastigt och började trappas upp under veckan som var och fick en topp i helgen. Ska vi ha en direkt dialog om allt som har hänt och sagts i helgen eller hur ska jag förhålla mig till allt det knasiga som har sagt och hänt.
Vi har också en 5-årig dotter, vad ska/kan jag säga till henne och hur mycket är lämpligt att hon får veta? Hon har i nu läget i sagt eller uttryckt att hon tycker pappa varit konstig, men hon är nu självklart ledsen över pappa är på sjukhus och undrar när han kommer hem osv frågor som jag inte vet själv ngt om just nu, vad är ert råd till mig?

Ingrid Gråberg svarar:
När en person drabbas av psykos, så påverkar det i högsta grad de anhöriga. Därför brukar man som regel involvera närstående i behandlingen av nyinsjuknade psykospatienter. Om du inte redan har blivit inbjuden till ett möte, så be din sambo om tillstånd att få prata med den som är behandlingsansvarig. Även om det skulle visa sig att detta både var din sambos första och sista psykotiska episod, så kan ni ju inte gå omkring och låtsas som att ingenting har hänt. Det bästa är om ni kan få prata om händelsen tillsammans med ansvarig läkare eller psykolog. Förhoppningsvis får ni då hjälp att sätta ord på era respektive upplevelser av helgens händelser, samtidigt som du har möjlighet att ställa en massa frågor. Vad du ska säga till er dotter beror bland annat på vad hon har sett under helgen. Hur mycket finns det som måste förklaras? Kanske nöjer hon sig än så länge med att få veta att pappa är sjuk och att han är på sjukhus för att han ska bli bra igen. Du kan ju inte berätta mer än du själv vet och det kan du också säga till din dotter; att du faktiskt inte vet riktigt vad som hände och heller inte vet hur länge pappa blir kvar på sjukhuset, men att du ska berätta för henne så fort du får reda på mera.
Skulle det visa sig att det inte handlar om en enstaka psykosepisod, så kan det vara bra att veta att det i en del kommuner finns barngrupper för barn till psykiskt sjuka föräldrar. Dessa grupper brukar vara till stor hjälp, eftersom barnen får ökad kunskap och får klart för sig att det inte är deras fel på något sätt. Dessutom brukar det vara väldigt skönt att få träffa andra barn i samma situation. Men jag vill verkligen inte oroa dig i onödan. Än så länge handlar det, som jag har förstått det, bara om ett enstaka tillfälle – och så kan det mycket väl förbli. Det hindrar dock inte att det kan ha varit en skrämmande upplevelse såväl för din sambo som för dig, därför är det viktigt att psykiatrin stöttar er båda. Ni behöver få svar på vad som hände och varför – i den mån det är möjligt. Generell information om psykoser och en kartläggning av vad som hände just din sambo är viktigt, liksom att ta dina känslor och tankar på allvar.
Med vänlig hälsning,