2012-05-08
Finns det några knep när man kommer av sig?
Finns det några knep att ta till om man plötsligt kommer av sig i ett föredrag och det känns helt tomt i huvudet, och man inte kommer på ett enda ord?

Anna Karlstedt svarar:
Det där är ju ganska vanligt eftersom många tycker att det är en anspänning att hålla fördrag. Ett tips kan vara att adressera det – ”oj, nu tappade jag bort mig, få se nu…” Det kan vara lite avväpnande, alla kan känna igen sig i det och man vinner lite tid att till exempel bläddra i sina papper och hitta sin tråd.
Det är ju den egna tolkningen av situationen som ställer till det och gör det så läskigt. Om jag uppfattar situationen som hotfull, ”Åh nej, nu kom jag av mig, jäklar, vad ska jag säga, jag kommer inte på ett enda ord, nu gör jag bort mig” etc, så blir det ju mycket svårare att hitta tillbaka till det man skulle säga. Så ett annat tips kan vara att träna sig i den situationen, ”leka” lite med den, tills den känns mindre hotfull. Kom av dig med flit en stund och känn efter hur det känns. Vad är det värsta som kan hända?
I programserien Helt blackout så händer det deltagarna vid ett par tillfällen – ”det värsta” inträffar. Katastrofen. När man lär sig att katastrofen går att leva med utan större långsiktiga ”men”, så avdramatiserar man situationen lite. Det kan väl vara helt okej att komma av sig?