Kär av medicin?
Jag är 28 år och min kille och jag har varit tillsammans i snart fyra år. Vi har bott ihop hälften av den tiden. Jag är depreimerad och har mycket ångest och är allmänt likgiltig till det mesta. Nu är jag mest irriterad och trött på min sambo. Men när jag äter medicin som är lugnande då känner jag mig mer avslappnad och inte alls lika trött på min partner.
Vilket är det jag blir lurad av? Lurar mina psykiska problem mig till ett ointresse för min partner eller lurar medicinen mig till ett intresse för min partner?
Jag förstår att det är svårt för er att svara på rakt upp och ner. Men det är svårt för mig att veta vad jag egentligen känner när jag pendlar sådär. Om intresset har dött ut för att jag är sjuk och att om jag bara blev frisk så skulle jag bli kär igen? För med lugnande medicin mår jag ju bättre psykiskt och märker då också att jag faktiskt älskar min partner. Men kan det finnas några ämnen i medicinen som gör mig lite "gladare" och därmed känner en falsk kärlek?

Ingrid Gråberg svarar:
Du undrar om det är dina psykiska problem eller om det är medicinen som ”lurar” dig när det gäller dina känslor för din sambo. Precis som du själv misstänker så är det svårt att ge ett enkelt svar på din fråga, men jag ska försöka förmedla hur jag tänker kring det hela. När du mår dåligt känner du dig allmänt likgiltig och då är du förmodligen även lättirriterad i största allmänhet, och inte bara tillsammans med sambon. Jag skulle inte kalla det för att depressionen och ångesten lurar dig, däremot påverkar ditt mående hur du tänker och känner – både i allmänhet och i förhållande till din kille.
Av förklarliga skäl är det svårt att vara deprimerad och kär samtidigt. Det är närmast två motsatta tillstånd. Att vara kär innebär ju att tycka om, att känna lust till, att trivas och må bra tillsammans med någon, medan en depression innebär att man har svårt att uppskatta saker och njuta av tillvaron. När negativa tankar tar överhanden är det inte konstigt att man också lägger märke till de mindre smickrande egenskaperna hos sin partner.
Men hur är det då med medicinen som du äter? Kan den skapa ”falsk kärlek”? Nu vet ju inte jag vilken medicin du äter och inte heller är jag någon expert på läkemedel, men jag tänker att en medicin som har effekt, som får dig att må bättre, fungerar som depressionen – fast tvärtom. För när ångesten lättar mår du bättre och då är det lättare att tänka positiva tankar och att lägga märke till de sidor hos din kille som du från början fastnade för.
Att känslorna till pojkvännen varierar med ditt mående är inte det minsta konstigt, och behöver inte betyda att kärleken är falsk. Det finns förvisso droger/mediciner som kan försätta människor i ett tillstånd som gör att man väldigt lätt drabbas av lust och ömma känslor för andra (och då skulle man ju kunna prata om falska känslor), men om du inte går omkring och känner dig förälskad i var och varannan person du träffar så kan du nog känna dig trygg med att du älskar din partner på riktigt.
Sedan kan man inte bortse ifrån att er relation påverkas, och kommer att påverkas, av hur du mår. Därför är det bra att du verkar ha en behandlingskontakt av något slag. Förhoppningsvis består din behandling av mer än bara lugnande mediciner. Om inte, tycker jag att du ska kräva det. Både för ångest och depressionstillstånd finns det bra psykologiska behandlingar.
Med vänlig hälsning,