Social fobi?
Hej! Jag är kille på snart 17 år går första året i gymnsaiet. Som liten var jag rätt blyg men hade ändå många kompisar. Det enda problemet var att så fort jag skulle gå på barnkalas eller äta ute på restaurang så blev jag nästan alltid illamående och ibland kräktes jag också, detta blev bättre ju äldre jag blev.
Det som inte blivit bättre är att när jag ska äta ute med mina kompisar, prata högt i klassen, eller vara i offentliga miljöer med mycket människor runt omkring så blir jag nervös på nåt konstigt sätt. Jag blir alldeles torr i munnen och får svårt att tex. äta eller prata med dem jag är med.
De senaste två veckorna har det blivit så mycket värre att jag inte ens kan äta lunchen i skolan, utan att bli så där torr i munnen och nästan spyfärdig. Det här känns jättejobbigt men jag vet inte var jag ska göra åt det.
Har läst på internet och det verkar ju som jag lider av social fobi? Har pratat med mina föräldrar och de stöttar mig och ska försöka hitta hjälp.

Ingrid Gråberg svarar:
Ställa diagnos varken kan eller får vi göra utifrån ett brev, men visst är det en rimlig slutsats du har dragit. Jag kan också konstatera att du har ett stort lidande som du behöver hjälp med.
Eftersom du är under 18 år kan du själv eller dina föräldrar ta kontakt med BUP. Där kan du få hjälp helt gratis. I en del kommuner finns även så kallade Unga Vuxna-mottagningar som man kan vända sig till – även det helt gratis så länge man är under 18 år.
Vill ni gå till en privatpraktiserande psykolog hittar ni kontaktuppgifter här på Psykologiguiden, under rubriken Hitta psykolog.
Om din misstanke gällande social fobi stämmer, så brukar man i första hand rekommendera Kognitiv Beteendeterapi, KBT eller/och medicin.
Även andra terapiinriktningar kan ge god effekt.
Det finns också mycket skrivet om social fobi, både på internet (som du redan märkt antar jag) och i bokform. Ibland kan man komma långt på egen hand om man får mer kunskap om sina problem, och om man följer de instruktioner och råd som ges av experterna. Du hittar några lästips intill artikeln om social fobi. Det du beskriver låter dock så pass jobbigt att jag inte tycker att du ska tveka att söka hjälp.
Med vänlig hälsning,