Kan man tillåta sig att bli förälskad fast man är gift?
Jag är man och gift sedan många år i ett stabilt förhållande tills helt nyligen, då jag träffade en kvinna, även hon i ett förhållande, och har blivit plötsligt och oväntat förälskad.
Sedan ett par månader har vi ett förhållande i hemlighet som känns underbart för oss båda på många sätt. Vi delar intressen och njuter av varandras uppmärksamhet och kärlek men vi är ju så uppenbart otrogna mot våra partner som man bara kan. Vi vill trots det fortsätta att träffas och vi hittar förvånansvärt lätt tillfällen att ses hela tiden och det känns väldigt kärleksfullt och kravlöst varje gång vi ses.
Det finns många frågor att fundera på för var och en av oss, men den mest övergripande för min del är hur jag kan tillåta mig själv att göra som jag gör, att vidareutveckla en ny relation, när jag vet att det är otrohet? Den motivering jag hittar för mig själv är att jag skulle göra orätt mot mig själv och mot min nya kärlek om jag skulle förneka det vi båda känner för varandra. Jag vill bara inte gå miste om den här förälskelsen som känns så bra. Jag tror att den kommer att hålla till en helt ny varaktig relation för mig och en mycket lockande vidareutveckling i livet.
Uppenbarligen fyller förälskelsen i sig ett behov för oss båda och att vi fyller behov hos varandra som vi inte ens var medvetna om att vi hade.

Staffan Carazo svarar:
När jag läser ditt mejl hittar jag ingen egentlig fråga i din text, som du själv inte samtidigt besvarar. Det är måhända en del av din stil att skriva på, men står kanske också för något mer.
Jag kan varken döma eller fördöma ditt handlande. Men som du skriver finns det många frågor att fundera över för er båda. Skillnaden mellan att vara förälskad eller älska någon är en av dem.
Att bli förälskad rår man kanske inte för (känslor är inte viljestyrda). Men handlingar och beteende kan man styra, och har därmed ansvar för.
Det finns en viktig skillnad mellan känslor och handlingar. Rubriken på ditt mejl frågar: Kan man tillåta sig att bli förälskad om man är gift? En mer ändamålsenlig fråga hade varit: Kan man tillåta sig att agera på en förälskelse om man är gift?
Det kan vara värt att fråga sig: Hur man resonerat om man varit i den andras skor (själv blivit lämnad och/eller bedragen)? Om man kanske lurar sig själv (förnekar eget ansvar)? Hur mycket man vill analysera sig själv innan man tar ett beslut om skilsmässa? Hur man egentligen har det i sitt äktenskap och vad man skulle kunna göra åt det? Eller om skilsmässa kanske är det bästa beslutet?
Din fråga bör alltså handla mer om hur du hanterar din förälskelse, än om det är fel att vara förälskad. Hur vill du hantera situationen? Hur hade du velat att din fru (eller framtida fru) hanterat situationen om det varit hon som blev förälskad?
Det finns som du skriver mycket att reflektera över. Det kan vara ett förslag att ta en ”paus” från din förälskelse för att granska dina egna känslor och beslut med någon neutral och klok (kanske professionell) person som inte är involverad/partisk i din situation.
Jag hoppas de reflektioner jag givit dig kan vara till någon hjälp. Men det är endast reflektioner på ett kort mejl. Om du vill ha en ”riktig” konsultation behöver du boka tid hos en psykolog för att tillsammans utveckla din frågeställning och ha en verklig ”face to face” interaktion kring den.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar,