Jag är så orolig för att min pojkvän ska vara otrogen
Jag och min pojkvän har varit lyckliga tillsammans i 2 år. Vi har bara ett problem och det är att jag inte har någon tillit till honom och inte kan lita på honom.
Han har aldrig visat tecken på att vara otrogen och säger själv att han aldrig skulle kunna vara det emot mig! Ändå hittar jag på i mina tankar, så fort han är borta att han ska hitta någon annan och vara otrogen.
Detta är mitt andra förhållande. I mitt första förhållande var min dåvarande pojkvän otrogen i hemlighet och sen dess har jag svårt att lita på folk.
Varje gång vi är på olika håll slutar det med att vi bråkar hemma eftersom jag inte kan lita på honom och tror att han har hittat på olika saker, detta tär på vårt förhållande. Jag vill så gärna kunna lita på honom för någonstans inom mig vet jag att han inte skulle göra något mot mig men ändå känner jag oro, illamående och ont i magen när han är iväg med sina kompisar.
Jag vet att problemt ligger hos mig och vill gärna bli av med det, så vi kan leva som det lyckliga paret vi är egentligen. Har ni förslag hur man ska gå tillväga, några bra böcker mm?

Staffan Carazo svarar:
Dina rader leder lätt till tankar om en ”självuppfyllande profetia”. Du skriver ”Varje gång vi är på olika håll slutar det med att vi bråkar hemma eftersom jag inte kan lita på honom och tror att han har hittat på olika saker, detta tär på vårt förhållande.”
Du skriver att du vet att problemet ligger hos dig. Och det är en bra utgångspunkt. Men du skriver också att när det hettar till så gör du problemet till din pojkväns och det leder till bråk.
Du skriver själv att du utsätter er relation för en onödig stress/påfrestning genom din otrygghet. Jag antar att det fyller ett syfte för dig att ”bråka fram” en bekräftelse från din pojkvän på att han är dig trogen, älskar dig osv. Men i det långa loppet kan det förstöra mer än det bekräftar.
Om vi skall se på det från en positiv vinkel så vet du att du är otrygg och att det är dina egna ”hjärnspöken” som gör livet jobbigt för dig/er. Du vet också att det ”stjälper mer än hjälper” att bråka med din pojkvän om det. Att prata däremot är konstruktivt om man pratar på rätt sätt. Men det måste handla primärt om dig och din otrygghet. Inte din pojkvän.
Det är ett förslag att du hittar en professionell samtalspartner, dvs psykolog eller psykoterapeut. Om du pratar med din pojkvän om ditt problem är risken stor att det förvandlas till tjat och anklagelser. Han är varken professionell eller neutral och kan av samma goda skäl förmodligen inte hantera dina känslor. Det har i vilket fall inte fungerat så här långt. Det kan därför vara värt att hitta en professionell person som klarar av dina känslor.
Du frågar också om böcker. Jag har ingen bok som jag på rak arm kan säga passar just dig och ditt problem. Böcker är allmänt skrivna och allmänt berikande. Ditt bekymmer är dock personligt och specifikt.
Det kan förstås vara till hjälp att läsa böcker (och artiklar, se intervjuer, filmer etc) i ett ämne, men de flesta människor behöver också en personlig interaktion där man kan ta upp det man läst och sett och vad det väckt för tankar hos en själv som den ”unika” person man är.
Jag hoppas att mitt svar kan vara till någon hjälp. Lycka till!
Med vänliga hälsningar,