2012-12-07
Min fru blir arg för minsta misstag jag gör
Min fru blir arg för minsta lilla misstag jag gör. Och skäller altid på mig, att jag är värdelös, att jag inte är nån riktig man, att jag kan inte prata, inte kan trösta henne.
Jag vågar inte tala om något eftersom hon bara blir arg och fräser, skriker, gör sönder saker och säger till mig att jag ska plocka krossade glas till exempel.
Jag har frågat henne flera gånger om vi ska gå i terapi men hon säger att hon inte behöver någon terapi utan det är jag som behöver och att jag själv måste gå till terapi.
Vad kan jag göra nu tror ni?

Staffan Carazo svarar:
Tack för din fråga. Jag märker din frustration när du beskriver ditt problem. Det låter inte som ni har en konstruktiv dialog i ert äktenskap.
Det krävs motivation från bägge parter för att gå i parterapi. Om din hustru inte är motiverad får du nog parkera det alternativet för stunden. Men du nämnde ett annat alternativ: att själv gå i terapi. Det låter faktiskt som ett bra alternativ.
Om du själv är motiverad till förändring, kan du arbeta med dig själv. Du beskriver att du får starkt negativ feedback från din fru. Den sortens feedback måste vara svårsmält..
Du kan i en professionell relation få spegla, granska och utvärdera vad som är giltig kritik och vad som inte är det. Det gör det lättare att smälta den kritik du får. Om du gör det kan du lättare förhålla dig till den. Och förändra dem delar som är giltiga.
Det är inte nyttigt att vistas för länge i en negativ miljö (i ditt fall äktenskapet). Men det är inte alltid miljön utanför en själv som behöver förändras. Det kan också göra skillnad hur man tolkar miljön inifrån.
I vissa fall behöver man ändra miljön (utanför en själv) t.ex. i form av olika trivselregler i hemmet. I andra fall förändras miljön i takt med att man själv gör det (inifrån). Relationer och förändring är dock komplexa problem. Det är sådant man inte alltid kan klara utan hjälp.
När man fastnar i sådana låsningar som du beskriver kan det vara bra att söka professionell hjälp för att hantera relationen/situationen så konstruktivt som möjligt.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar,