Vårdbiträde som slutat känna empati
Jag undrar vad jag kan göra nu när jag känner att mitt arbete med att ta hand om gamla jag inte klarar av längre. Jag har haft mitt yrke som vårdbiträde och undersköterska i ca 30 år Nu har jag slutat att känna empati och det känns som tvång att komma till arbetet. Att söka annat arbete orkar jag inte.

Ingrid Gråberg svarar:
Jag ser ganska allvarligt på din situation. Om du efter 30 år i samma yrke skulle börja fundera över att prova något nytt så skulle det inte vara konstigt på något sätt. Men det jag ”hör” är inte en önskan om nya utmaningar, utan jag får en känsla av att du lider av en enorm trötthet, att du är trött och less. Att du vill bort från något och inte att du längtar till något.
När det gäller ditt arbete så vet jag med säkerhet att dina arbetsvillkor har förändrats rätt rejält under de här 30 åren. Kan det vara så att du upplever att arbetsvillkoren är sådana att du inte längre har en möjlighet att utföra ditt jobb på ett tillfredsställande sätt? Och hur ser personalgruppen ut? Har du arbetskamrater som du trivs med? Hinner ni träffas och prata om annat än jobbet? Hur ser det ut med möjligheter till utbildning och inspiration? Är chefen ett bra stöd? Och hur mår dina kollegor?
Du kanske inte är ensam om att vantrivas på jobbet, men även om så skulle vara fallet finns det anledning att se över din arbetssituation. Om du har förtroende för din chef kan du vända dig till henne/honom, annars rekommenderar jag dig att kontakta företagshälsovården i första hand. Du skriver ingenting om hur ditt liv ser ut i övrigt, om det finns relationsproblem, ekonomiska bekymmer eller något annat som påverkar hur du mår och som gör det svårt för dig att orka med ditt arbete. Kanske behöver du hjälp med att se över hela din livssituation. Hur som helst har du hamnat i ett läge där du inte mår bra av att vara på din nuvarande arbetsplats, och samtidigt har du ingen ork att genomföra en förändring. Därför behöver du någon form av hjälp utifrån.
Vart du ska vända dig och vilken typ av hjälp du behöver är svårt att uttala sig om utifrån den lilla information som jag har. Men ett första steg kan vara att kontakta företagshälsovården eller din husläkarmottagning. En del arbetsplatser har avtal med företag som kan erbjuda arbetstagarna en kortare samtalskontakt hos psykolog. Finns den möjligheten tycker jag absolut att du ska utnyttja den.
Vänlig hälsning