2010-03-26
Hur blir jag självständig?
Jag är en tjej på 20 år som har svårt eller rättare sagt omöjlig att vara självständig. Jag har sen långt tillbaka alltid varit beroende av andra. Har aldrig kunnat ta tag i saker och ting själv, aldrig klarat av något utan någon annans hjälp. Det pågick mest under min gymnasieperiod. Behövde hjälp ibland, och då kändes det ju bekvämt med det.
Sedan började jag få hjälp ganska ofta av min kille, nästan jämt och tillslut kan jag inte klara mig utan honom. Jag klarar inte ens av att göra en uppgift utan hjälp. Det handlar inte om att jag inte vill, utan att jag känner att jag inte kan, jag vet inte hur. Otroligt jobbigt, för nu sitter jag och inte vågar göra något alls. Jobbar inte, för alla intervjuer jag får hittar jag alltid någon ursäkt för att komma ur det. När jag väl fick ett jobb, där jag var tvungen att sälja abonemang, blev ja panikslagen och sa upp mig innan jag ens han börja, pga att ja va rädd att ja inte skulle klara av det.
Jag började plugga till lärare och även då fick ja hälp med mina uppgifter. När det väl kom till praktiken hoppade jag av utbildningen. Kände att det "inte passade mig" och massa sånt. Jag är trött på det här. Det är så mycket jag vill få ut ur livet, så mycket ja vill göra men känner att jag har ett stort hinder som hindrar mig från att uppnå allt ja någonsin kan göra. Jag har blivit helt beroende av andra. Vet inte hur ja ska klara mig själv. Ja villl! snälla hjälp mig. några tips? Vad kan jag göra?

Ingrid Gråberg svarar:
Att du ”aldrig har klarat av något utan någon annans hjälp” har jag svårt att tro. Gissningsvis har du själv skrivit hit och bett om hjälp, till exempel. Det är i alla fall den känslan jag får. Och om vi skulle gå igenom hur en vanlig dag ser ut för dig är jag rätt säker på att vi skulle få ihop en lång lista på saker som du gör helt på egen hand.
Däremot är det uppenbart att det finns massor av situationer som du undviker att utsätta sig för, därför att det känns som att du inte ska klara av det. Men att det känns som att du inte kan klara av saker är inte detsamma som att du helt saknar förmåga att göra det. Däremot skulle det kunna vara så att du har genuina svårigheter att organisera och komma igång med arbetsuppgifter. Om så är fallet behöver du hjälp med att hitta fungerande strategier för att klara din vardag.
En annan vanlig anledning till att man inte vågar ge sig i kast med saker och ting är att man är rädd för att misslyckas eller göra bort sig. Kan det vara så för dig också? I så fall; vad är det värsta som kan hända om du misslyckas?
Det är först när man vet vad man egentligen är rädd för som man kan börja utmana sig själv - eller rättare sagt sin rädsla. Ju mer man undviker det som skrämmer en, desto mer befäst blir rädslan och osäkerhet. Lösningen är alltså att göra saker, trots att det känns skrämmande och jobbigt. Och för att klara det krävs det att man kommer till ett läge där man har lyckats övertyga sig själv om att det inte är en katastrof att misslyckas.
Oavsett om din osjälvständighet beror på att du är rädd för att misslyckas (och därför har ett stort behov av att få vägledning och bekräftelse från andra) eller om den i första hand har sin grund i att du har påtagliga svårigheter att planera och genomföra aktiviteter, så tycker jag att du ska söka hjälp.
Tillsammans med en psykolog kan du ta reda på vad som ligger bakom din osjälvständighet och få hjälp att bryta dina nuvarande beteende- och tankemönster. Kanhända behöver du genomgå en mer omfattande utredning för att man ska kunna upptäcka eventuella funktionsnedsättningar. Kanske behöver du också hjälp med att se vad du faktiskt klarar av redan idag.
Med vänlig hälsning