2009-07-07
Insektsfobi
Jag lider svårt av min insektsfobi ( ffa mot getingar ) och denna medför att jag har svårt att vistas utomhus sommartid. Mao den begränsar mig mycket!
Då jag har testat KBT utan resultat så funderar jag nu att testa hypnos som behandlingsmetod för att försöka bli kvitt, eller iaf lindra min skräck.
Vad är eran syn på denna behandlingsmetod? Finns andra alternativ till behandling? Går denna slags fobi att lindra mhj av medicin?
Jag är tacksam för svar, då jag nu söker med ljus och lykta efter behandlingsalterbativ som kan hjälpa mig.
Snälla, hjälp! Tack på förhand!

Ingrid Gråberg svarar:
Det finns ingen psykologisk behandlingsmetod som kan hjälpa samtliga patienter med en viss diagnos/viss typ av problem, men när det gäller just specifika fobier så har de allra flesta patienterna god hjälp av en kognitiv beteendeterapi (KBT). Med tanke på att det idag finns många behandlare som bara gått korta introduktionskurser i KBT, så kan jag inte låta bli att undra om du ”testat KBT” hos en sådan person eller om du träffat en legitimerad psykoterapeut eller psykolog med en gedigen KBT-utbildning.
Själva fobibehandlingen (exponeringsbehandlingen) är lätt att förstå och lära sig för en vårdgivare. Det som kan vara knepigare, och som kräver mer kunskap och erfarenhet, är att göra en bra beteendeanalys. En beteendeanalys är en detaljerad kartläggning av patientens problem och utgör grunden för den kommande behandlingen. En misslyckad behandling beror ofta på en slarvig och ofullständig beteendeanalys.
Visst kan det vara så att du hör till de få procenten av alla fobiker som faktiskt inte blir hjälpta av KBT – trots att terapeuten är välutbildad och erfaren - men innan du provar en annan behandlingsmetod tycker jag att du ska kräva att det görs en ordentlig utvärdering av den behandling du fått. Var det personkemin mellan dig och behandlaren som inte stämde riktigt? Gick ni för fort fram? Hade ni behövt jobba mer med motivationen? Eller var det metoden i sig som inte passade? Eller...? När ni tillsammans kommit fram till vad som saknades i behandlingskontakten så kan också terapeuten rekommendera hur du ska gå vidare. Är det så att det kanske är värt att bara prova med att byta behandlare eller tror din terapeut att det är bäst att även byta metod?
Det har gjorts många studier som visat att KBT är en lämplig behandlingsmetod vid fobier, men det utesluter inte att även andra metoder kan fungera bra. Du funderar själv på att prova hypnos för att komma över din rädsla för insekter. I så fall rekommenderar jag dig att kika in på www.hypnosforeningen.se som tillhör Svenska föreningen för klinisk hypnos. Där kan du läsa om hypnos och söka efter seriösa och legitimerade vårdgivare som använder hypnos som ett komplement. Det kostar heller inget att ringa till en terapeut och fråga hur en behandling går till.
Mig veterligen kan man inte medicinera bort en specifik fobi.
Med vänlig hälsning