Med smartphonen försvann kärleken
Jag träffade en ny kvinna för några år sedan efter att ha separerat. Känslan var enorm och jag älskade henne mycket. När vi la oss för kvällen och vaknade på morgonen fanns alltid en stor fysisk närhet. Det ledde inte alltid till sex givetvis men det gav närhet och trygghet.
Sedan hon skaffade Iphone har den ersatt 60% av närheten och 90% av sexet. Hon slutar kvällen och börjar dagen med facebook, wordfeud osv osv. Tar jag upp det blir hon jättearg på mig och anklagar mig för att vara svartsjuk på en telefon, vilket jag på sätt och vis är. Jag känner mig löjlig i det läget och vill inte ta upp frågan något mer.
Ändå gör jag det men inte förrän jag är frustrerad och gör det i vredesmod. Inte bra. Vad gör man? Har fler det så här? Jag avskyr dessa smartphones!

Ingrid Gråberg svarar:
Jag tycker inte att din reaktion varken är orimlig eller löjlig på något sätt. Visst kan man säga att du på sätt och vis är svartsjuk på telefonen, men jag får känslan av att din partner gör sig lustig på din bekostnad när hon anklagar dig för detta.
Att hon blir så arg när du vill prata om hennes smartphonesvanor kan bero på hur du framför dina synpunkter. Det är också möjligt att hon själv är medveten om att hon ägnar lite väl mycket tid åt sin telefon och känner sig skamset påkommen när du tar upp frågan.
De flesta av oss har svårt att ta emot befogad kritik på ett moget sätt. Inte sällan reagerar vi med att slå ifrån oss, gå till motangrepp, hitta på ursäkter eller hitta något eller någon att lägga skulden på.
Som det är nu verkar ni ha hamnat i en negativ spiral av missnöje och frustration. Du går runt och är irriterad och till slut kan du inte hålla dig från att fräsa ifrån. Och det hela slutar bara med att ni blir arga på varandra.
Att du undviker att ta upp frågan kommer knappast att lösa problemet. Så länge din partner fortsätter med sitt nya beteende kommer du att vara missnöjd och risken är att ni glider ifrån varandra mer och mer. Jag tycker därför att du ska göra ett seriöst försök att få till stånd ett konstruktivt samtal i syfte att komma fram till någon slags kompromiss.
För att du ska lyckas och nå fram med ditt budskap bör du undvika att låta anklagande och hålla inne med dina åsikter om smartphones. Försök istället att förklara för din partner vad det är du saknar och hur du känner dig. Kanske kan du erkänna att du faktiskt är svartsjuk på telefonen, eftersom den stjäl av den tid som ni har tillsammans. Eller egentligen är det väl inte telefonen i sig som du är svartsjuk på, utan det umgänge med andra personer som sker via telefonen medan du ligger bredvid.
Tänk noga igenom vad du vill säga och uppnå, och välj ett lämpligt tillfälle då du känner dig i balans och partnern inte är mitt i ett parti wordfeud eller är inne på facebook.
Du undrar om det är fler än du som numera måste finna sig i att konkurrera med en smartphone när det gäller kärlekslivet. Det är högst troligt skulle jag vilja säga. Nu har ju inte jag varit hemma hos folk och sett hur de nya telefonerna påverkar deras kvälls- och morgonrutiner, men en förbluffande stor andel människor man ser på stan går runt och sysselsätter sig med sina mobiler. För att inte tala om hur många som håvar upp sina smartphones ur fickan när det sitter på bussen eller tåget. Och det är inte bara ensamma människor som har blicken klistrad på en liten skärm när de transporterar sig gåendes eller åkandes på stan. Till och med riktigt små barn måste konkurrera med en smartphone om uppmärksamheten från den vuxne som drar vagnen eller går bredvid.
Utan tvekan är det så att varje ny teknisk apparat skapar nya behov hos oss. Behov som vi tidigare inte hade en susning om att de fanns. Baksidan av alla praktiska och roliga finesser är att de slukar tid från annat. Ibland behöver man stanna upp och fundera över vad man lägger sin tid på och vad som är viktigt. Det låter som att det skulle vara bra för din käresta att ta sig en sådan funderare.
Med vänlig hälsning,