2010-05-12
Bråk med en kompis
Jag är en 19 årig tjej som går sista året på gymnasiet. Jag och min pojkvän gjorde slut nyligen och efter det mådde jag väldigt dåligt. Jag började prata med min kompis kille (som även är min kompis) om mina sorger och han gav mig lika mycket respons tillbaka. Sedan när vi var på en fest så började hennes pojkvän att krama mig och hålla på på ett olämpligt sätt vilket gjorde mig förvånad.
Efter det slutade min kompis att höra av sig till mig. Jag trodde att det var för att hon kände sig förnedrad för det hennes pojkvän gjorde så jag lät henne vara. Men sedan kontaktade jag henne och frågade om hon var sur på mig.
Hon sa att jag inte var en riktig vän för att jag hade "sökt tröst" hos hennes pojkvän. Hon ville inte vara vän med mig längre. Jag försökte förklara att jag inte menade något och att vi bara pratade som vänner (det handlar om sms och chat på msn), men hon är väldigt envis och vägrade förstå. Jag bad till och med om ursäkt ifall hon hade blivit ledsen.
Men nu hör jag att hon fortsätter att snacka skit om mig och kallar mig för elaka saker. Jag mår så himla dåligt för detta och vet inte vad jag ska göra. Ska jag konfrontera henne och försöka fråga henne varför hon håller på som hon gör? Eller ska jag strunta i det?
Tacksam för svar!

Anna Karlstedt svarar:
Onekligen jobbigt för dig att först bryta upp med din pojkvän och sedan hamna i konflikt med din kompis.
Din kompis är uppenbart sårad och känner sig sviken av dig, och antagligen av sin pojkvän också, oavsett om hon har rätt eller fel i sak.
Om du ska försöka strunta i henne eller konfrontera henne kan du bara svara på själv. Det beror kanske på hur viktig hon är för dig. Är hon en viktig person i ditt liv och du i hennes vore det självklart dumt att förlora varandra utan att försöka reda ut saken.
Om du väljer att göra ett försök att närma dig din kompis och prata om vad som hänt är mitt råd att du inte ”konfronterar” henne. Berätta istället på ett öppet sätt om hur du mår och om dina tankar och känslor om det som hänt och händer. Ge också henne möjlighet att berätta om hur hon uppfattat situationen, och gör vad du kan för att förstå hennes känslor, även om du ogillar det hon gjort mot dig (snackat skit).
Jag tror att det är bra om ni kan undvika att börja prata om vem som gjort och sagt vad o.s.v. och det bästa sättet att göra det är att du börjar med att beskriva vad du tänker och känner inför det inträffade och fråga henne detsamma. Och i det försöka att inte skuldbelägga för mycket.
Det gäller också att skapa ett bra tillfälle att prata med henne. Gör det helst när du inte känner dig alltför arg eller ledsen, det är svårare att prata med varandra om ni redan från början är arga.
Om det är svårt att prata kan man alltid skriva ett brev. Det ger tillfälle att tänka efter lite hur man uttrycker sig.
Lycka till!