Åldergräns för 15-årings umgänge?
Jag är bonusmamma till en 15-årig tjej. Jag och pappan har ett bra förhållande och upplever att vi oftast har en bra kontakt med hennes mamma. Nu har vi kört fast i ett dilemma som vi inte vet hur vi ska lösa: Dottern berättade för ett år sedan att hon var lesbisk och varken hon eller vi har några problem med detta.
Vad som däremot oroar oss mycket är att hon umgås mest med äldre tjejer än hon själv. Förra flickvännen var 20 år gammal, men henne fick vi träffa, hon var hem till både mamman och till oss. Nu har hon träffat en ny tjej som är 21 år och henne vill dottern inte att vi ska få träffa. Vi vet visserligen inte om denna tjej är av romantiskt intresse, men dottern vill helst vara där hela tiden.
Problemet är att denna tjej bor i studentboende och dottern har sovit över hos denna tjej några helger. Efter ett bråk med sin mamma i förra veckan åkte hon dit även mitt i veckan. Nu har hon sagt att hon inte vill bo hos varken oss eller hos sin mamma. Vi oroar oss för 1) Vad detta är för typ av person, som vi inte får träffa. 2) Vilket inflytande en 21-åring (med kompisar) har på en 15-åring (tänker på alkohol, droger etc), 3) när "smekmånaden" är över och denna 21-åring inser att det inte är så roligt att hänga med en 15-åring, hur sårad dottern kommer att bli.
Det spelar ingen roll vad vi säger, hon gör som hon vill ändå. Hur ska vi agera i denna redan infekterade relation? Ska vi själva kontakta tjejen och be att få träffas? Polisanmäla när hon inte kommer hem?

Ingrid Gråberg svarar:
Att ni inte får träffa den nya flickvännen kan bero på att er 15-åring känner på sig att det är en person som ni inte skulle gilla, men det kan lika gärna vara så att det finns en rädsla för hur flickvännen ska uppleva er föräldrar. Det kan ju också vara så att 15-åringen har ljugit om sin ålder och inte vill bli avslöjad. Eller något helt annat.
Vilket inflytande flickvännen och hennes kompisar har på er tjej beror i första hand på deras personligheter och intressen. Det finns 13-åringar som dricker sig fulla flera gånger i veckan och det finns 21-åringar som aldrig har smakat en droppe alkohol. Men självklart är risken större att er tjej kommer i kontakt med alkohol och droger om hon umgås med personer som har åldern inne för att gå på krogen och handla på systembolaget.
Hur sårad dottern kommer att bli om hon blir lämnad hänger nog snarare ihop med hur kär hon är, än hur gammal föremålet för kärleken är. Ja och så hänger det förstås ihop med hur relationen tar slut och vad som sägs. Får hon höra att hon är en barnslig figur som 21-åringen bara lekt med ett tag, ja då känns det nog inget vidare.
Normalt sett ser livet väldigt olika ut för 15-åringar och 21-åringar, så det är klart man undrar vad 21-åringen får ut av relationen och vilka avsikter hon har. 6 års åldersskillnad är inget att tala om när det gäller vuxna, men mellan 15 och 21 år sker utvecklingen snabbt. Samtidigt sägs ju kärleken vara blind och då lär den inte ta hänsyn till åldern.
Sammanfattningsvis kan man säga att ålderskillnaden är ett observandum i det här fallet, utan att det för den skull behöver innebära att det är någon fara på taket. Vad som är mer oroväckande är att ni föräldrar hålls helt utanför detta. Det är svårt för er att förbjuda dottern att umgås med 21-åringen, men ni kan kräva att få träffa henne. Betona att det inte har att göra med hennes ålder, utan det faktum att dottern spenderar så mycket tid där.
Om ni inte lyckas nå fram till er tjej, så rekommenderarjag er att ta kontakt med socialtjänsten. Där brukar man kunna erbjuda familjesamtal i olika former.
Med vänlig hälsning