Kan mitt ex vara botad från sin våldsamhet?
Levde med en man i utlandet i flera år. Han var min stora kärlek. Tyvärr insåg jag senare att allt inte var som det skulle. Han var efterlyst och arbetade med fel jobb om jag säger så. Han levde under stress och rädsla. Han blev efter ett tag väldigt svartsjuk och fick raseriutbrott på mig. Detta började komma när jag var gravid. Det blev väldigt allvarligt med både fysisk och psykisk misshandel.
Till slut började han inse att han nog var påväg att förlora mig så han brände upp mitt pass i panik och lät mig vara hemma och nästan inte gå ut. Det var ett helvete. När han var "normal" så var vårat förhållande felfritt och underbart" men när han blev arg svartnade det.
Det slutade med att jag satte dit honom, inte för vad han gjorde mot mig utan för vad han sysslade med som jobb. Nu har han suttit 4 år och verkar vara helt förädrad. Inte efterlyst längre, slutat med vad han höll på med och nu gör allt för att vi ska börja om på nytt... Min fråga är, kan en människa som fått raseriutbrott bli botad och inse vad han gjort? Eller är sannolikheten stor att han förblir den han var? jätte tacksam för svar, vill inte ta fel beslut.

Jenny Klefbom svarar:
Jag måste bestämt avråda dig från att återuppta ditt gamla förhållande. I synnerhet om du nu har ett barn tillsammans med mannen. Risken finns ju att barnet kan komma att utsättas för samma grymheter som du själv utsattes för under din tid tillsammans med honom. Det som är psykiskt påfrestande för en vuxen är nämligen oerhört mycket värre för ett barn. Att utsättas för psykisk och fysisk misshandel som barn innebär inte bara att man får ett trauma som man sedan måste bearbeta. Det innebär att hela ens framtida liv påverkas, ibland mycket negativt.
Du beskriver i ditt mail att din f.d. man har ändrats mycket under åren i fängelse. Men du beskriver också att han redan under er tid tillsammans ändrade sig mycket. Faktum är att jag får bilden av att han var något av två personer; en som var ”normal”, och en som var en våldsam och helt hänsynslös person.
Jag tycker också att jag ser ett tydligt, och för våldsamma män mycket typiskt, mönster: Normal var han då allt flöt på enligt hans planer, medan han reagerade med våld så fort något gick honom emot. Det innebär att man kanske skulle ha vissa chanser att leva tillsammans med denna man under åtminstone en period utan att bli misshandlad – men bara under förutsättning att man är beredd att alltid underkasta sig hans vilja och önskningar och aldrig ifrågasätta honom. Och inte heller det tycks vara tillräckligt, för det låter ju som att även stress utifrån kunde trigga igång hans våldsamhet mot dig.
Nu tycker du att han verkar ha förändrats. Men den typ av beteenden och känslomässiga reaktioner du beskriver brukar inte förändras. Jag tycker inte heller att hans våldsamhet och kontrollbehov kan förklaras enbart utifrån att han levde under speciella livsomständigheter. Mitt intryck är att detta snarare kan vara tecken på personlighetsstörning.
Den ”förändring” du ser nu tror jag mer handlar om att alla personlighetsstörda personer fungerar bättre då de lever under rutinbundna och ordnade former, som man gör i fängelset.
Personlighetsstörning är inte heller något man ”tillfrisknar” ifrån av sig självt. Att verka ”normal” är kanske inte heller så svårt under de korta stunder han har träffat dig? Även de andra sakerna du tar upp som tecken på förändring ter sig ju snarare som en följd av fängelsevistelsen än som en följd av någon förändring hos honom.
Det är klart att man inte är efterlyst då man sitter i fängelse, och det är också mycket svårt att fortsätta vara kriminell i någon större omfattning då man sitter inne. Men vad säger att detta skulle hålla i sig när han inte längre sitter i fängelse? Och hur ska han, som inte tycks ha så mycket ”vanlig yrkeserfarenhet” och något vidare CV att komma med, försörja sig?
Nej, det är många varningsklockor som ringer då jag läser ditt mail. Utsätt dig inte för denna risk ytterligare en gång i ditt liv, utan dra lärdom av dina egna misstag.
Läs också gärna ett tidigare svar jag har skrivit här på Psykologiguiden: Min kille misshandlar mig fast jag är gravid samt de olika artiklarna om Personlighetsstörning.
Vänlig hälsning,