Man med bipolär sjukdom - hur ska jag orka leva med honom?
Min man har varit sjuk i bipolär 2 i 5 års tid han har försökt 3 ggr med självmord. Nu har han varit inlagd på psyket i 2,5 månad och jag vet inte hur jag skall orka fortsätta leva med honom.
Jag vet varken ut eller in. Vi har varit tillsammans i 26 år men man orkar inte ’hur länge som helst. Jag tycker om honom men han har sådana personlighetsförändringar som skrämmer mig.
Vi går hos en familjerådgivare. Jag har kontakt med hans psykolog och läkare, men känner mig själv helt utmattad.
Är skilsmässa den enda utvägen. Vill inte leva med denna ständiga oron hela tiden. Vad skall jag göra?

Jenny Klefbom svarar:
Att leva med en svårt psykiskt sjuk person är ibland en alldeles övermäktig uppgift, och kan i värsta fall leda till att man själv också utvecklar psykiska symtom. Samtidigt kan inte någon annan tala om för dig vad som är rätt för dig att göra i just din livssituation. Det måste du komma fram till själv.
Du skriver att du har kontakt med din mans läkare och psykolog, och att du och han tillsammans går i familjerådgivning. Men jag undrar lite över vad du får för hjälp, för din alldeles egna skull?
Med tanke på de frågor du tar upp i ditt brev, så tycker jag att det verkar som att du har ett stort behov av att få diskutera igenom din egen livssituation med någon. I ett samtal där det är du själv som står i centrum. Inte din man. Och inte ditt äktenskap.
Jag vill alltså råda dig att söka en helt egen samtalskontakt. Vill du inte ta kontakt med en psykolog eller psykoterapeut, så finns det också samtalsstöd att få genom kyrkan. Där är man van vid att samtala om existentiella frågor som sjukdom, identitet, ansvar och skuld, som jag tycker verkar vara teman som du brottas med just nu.
När allt känns förtvivlat och uppgivet, kan det också vara bra att tänka på att allt inte alltid behöver vara så antingen eller. Ibland är den bästa lösningen den helt oväntade kompromissen. Tänk, prata och ta ett litet steg i taget, så att livet blir lite bättre, och oron åtminstone kan ta paus ibland.
Att unna sig själv lugna stunder, utan oro, gör också att man tänker bättre och kommer fram till bättre beslut.