Min kille gör annat när vi bestämt att vara tillsammans
Hej! Jag har en fråga jag gärna vill ha svar på.. Ett exempel: Pratade med min pojkvän igår och vi bestämde att vi skulle träffas idag. Jag gick hela dagen och hade det i minnet, struntade i andra saker för att jag visste om att jag hade planer med honom. När jag sedan hör av mig till honom så svarar han att han är i stan, vilket jag visste om att han skulle vara.
Efter det hör han inte av sig på timmar, men när han väl gör det så skriver han att han inte visste om att det var "bestämt". Till problemet. Jag blir totalt ursinnig och vet inte var jag skall ta vägen när saker som dessa sker. Jag får ett totalt sammanbrott och bryter ihop. När jag säger, saker som dessa, menar jag då jag gör uppoffringar för en kille jag tycker om, medan han har tankarna någon helt annan stans.
Jag klarar inte av käslan av att jag satt hela dagen och väntade, medan han var med en kompis i stan. Saken blir så mycket större än vad den egentligen är

Anna Karlstedt svarar:
Att reagera med besvikelse, ilska, känsla av svek i den typ av situationer som du beskriver är i sig inte konstigt. Att reagera så starkt som du gör kan däremot vara problematiskt och såklart smärtsamt för dig.
Jag kan bara spekulera i orsakerna till dina starka reaktioner. Att bli förälskad och att vara tillsammans med någon är (förutom härligt) en utmaning. I förälskelsen är man alltid sårbar. Så mycket känslor investeras i en annan person och påverkas av partnerns beteende, det finns alltid en risk att bli sårad. Utmaningen är att trots det känna trygghet i relationen och i förälskelsen. Den tryggheten bygger bland annat på att det finns en balans mellan hur mycket parterna investerar i relationen.
Det som händer i den situation som du beskriver är att det visar sig att du investerat mer än din pojkvän gjort, åtminstone den aktuella dagen. Följaktligen tror jag att din reaktion i grunden handlar om att du upplever obalans i relationen och om rädsla för att bli sviken. Det är dessa känslor som gör ”saken så mycket större än den egentligen är”.
Som vid nästan all relationsproblematik är det första rådet att prata med sin partner. I ditt fall bör du beskriva vilka situationer som får dig att bryta samman och bli ursinnig.
Försök också fundera på vad din partner kan göra för att underlätta för dig och be honom om det. Samtalet ska man såklart ha när man har det bra och inte när man är osams eller i en känslostorm.
Vänlig hälsning,