Min syster tror att allt är konspirationer
Jag har en syster som sedan drygt 2 år tillbaka har haft en stark tro att världen styrs av andra, högre bossar och att vi bara är lurade allihopa. Hon tror på sk. NWO, New world order, där teorin bygger på att ett par översittare har suttit och styrt över resten av världen hela tiden med ett slutmål att utrota 90% av jordens befolkning.
Enligt min syster är allt mat giftbesprutad, medicinerna är rent gift som de trycker i oss och vi får cancer av solskyddskrämer etc, listan tar aldrig slut. Du har säkert hört talas om detta förut.
Detta har nu gått så långt att hon hotat att ta sitt liv flera gånger. Hela min familj är förstås mycket ledsna och oroliga. Vi vet inte vad vi ska göra. Att be henne gå till psykolog kommer inte på frågan, då skulle det säkert vara någon sorts "hjärntvättning" där såklart. Vi kan inte längre ses under kalas och födelsedagar utan att det spårar ur till ett stort bråk.
Man kan inte ha en normal konversation med henne utan att det på något sätt leder in på hennes teorier, som hon sedan skriker ut i ren ilska. Hon är trött på att ingen lyssnar och vill revolutionera med henne. Ingenting vi säger kan få henne på rätt spår igen. Hon har sagt upp sig från jobbet för länge sedan. Man blir ständigt trakasserad för att man vill leva ett normalt liv. Senast idag hotade hon med att ta livet av sig inom ett par månader.
Snälla hjälp oss. Vi orkar inte mer. Vi vill rädda henne!

Ingrid Gråberg svarar:
Det är en knepig situation som du och dina släktingar befinner er i. Ni upplever att din syster behöver hjälp, men inser att hon inte lär välkomna ett erbjudande om att få träffa exempelvis en psykolog. Dels skulle hon kunna uppfatta den erbjudna hjälpen som en del i den konspirationsteori som för henne är en sanning, och dels skulle hon nog ha svårt att se varför hon överhuvudtaget skulle behöva hjälp. I hennes ögon är det väl snarare hon som har anledning att oroa sig för er som inte förstår hur allt ligger till.
Jag tolkar det som att ni både är rädda för vad din syster kan tänkas göra med sig själv och sitt liv, och att ni är vansinnigt irriterade på henne. Vad ni än pratar om så kommer hon in på sina teorier, och ingenting av det ni säger kan rucka på hennes inställning. Förmodligen har ni använt er av alla upptänkliga argument och provat olika förhållningssätt, men jag vill ändå ställa frågan om ni har provat att ta systerns påståenden på allvar och istället för att direkt komma med motargument be henne förklara närmare – och intresserat ställa följdfrågor som tvingar henne att tänka efter.
Det jag är ute efter är om ni har provat att se vad som händer om ni inte försöker överbevisa henne om att hon har fel, det vill säga att ni respekterar hennes åsikter och ”tro”.
Om ni redan har försökt med allt är ni ganska maktlösa, eftersom en vuxen människa har rätt att tänka och tycka vad hon vill. Och för att man ska kunna tvinga någon att ta emot vård måste personen utgöra ett allvarligt hot mot andra eller mot sig själv. Nu har ju din syster hotat med att ta sitt liv och det kan utgöra en möjlighet för er att se till så att hon får hjälp. Hamnar ni i ett läge där ni är oroliga för att hon ska sätta sitt hot i verket bör ni kontakta psykiatrin. Bäst är förstås om det går att motivera till en frivillig kontakt med utgångspunkt från er oro att systern ska ta sitt liv.
Det man kan fundera över när det gäller själva konspirationsteorin är om det bara handlar om en stark övertygelse, att jämställas med en religiös tro, eller om det finns inslag av förföljelsemani. Ifall det sistnämnda alternativet stämmer är risken stor att även ni anhöriga kan misstänkas för att vara en del av konspirationen på sikt.
Men vare sig din syster kan anses vara sjuk eller inte så är det svårt för er att hjälpa henne, samtidigt som det är påfrestande för er att umgås med henne.
För att ni ska orka måste ni först och främst försöka låta bli att ta åt er personligt av hennes uttalanden och utbrott. Undvik långa diskussioner om hennes teorier. Försök hålla era egna känslor i schack och försök att byta samtalsämne på ett smidigt sätt.
Påminn er själva lite då och då om att ni måste tänka på ert eget välbefinnande. En förutsättning för att ni ska kunna vara ett stöd för din syster är att ni själva mår bra, därför kanske ni ibland måste säga ifrån och avstå ifrån en del möten och telefonsamtal.
Vänlig hälsning,