Känner mig så ledsen efter att ha förlorat min älskade hund
Vet inte vad jag ska ta mig till. Efter att min familj har sålt vår lilla hund så känner jag ingen livsglädje. Det är så otroligt svårt att förlora någon som varit så stor del av ens liv. Det värsta är att vi aldrig kommer få träffa honom igen då hunduppfödaren inte vill ha någon kontakt och är omöjlig att förhandla med.
Tänker på honom varje morgon jag vaknar och när jag ska sova. Kan inte inse, visst kan man ta sig igenom det mesta men detta klarar jag inte. Älskar honom som mitt egna lilla barn. Och tänk att förlora sitt barn? Kan inte släppa taget. Skulle kunna göra precis vad som helst för att få honom tillbaka. Jag brukar vanligtvis vara den som går vidare men detta har tagit så hårt på mig. Gråter varje dag. Orkar inte mer. Klarar inte ens av vardagen, börjar halka efter med pluggandet och allt.
Så trött på att bara lägga på en mask och låtsas som att allt är bra. Detta medför även att våran familj glider isär. Kommer alltid få lida för deras misstag. Svårt att förlåta. Han har ju blivit som en familjemedlem, han bor ju här.
Vi har uppfostrat honom. Har inget att leva för.

Anna Karlstedt svarar:
Att förlora någon man älskar är smärtsamt, oavsett om det handlar om en människa eller ett husdjur. Det du beskriver är en sorgereaktion och något naturligt. En sorgeprocess är smärtsam och kräver sin tid men du kan också förlita dig på att det inte alltid kommer att kännas så som det känns nu.
Du beskriver en mängd olika tankar och känslor och det är ur ett psykologiskt perspektiv positivt och ett tecken på att din sorgeprocess är ”levande” och med största sannolikhet ”rör sig framåt” även om du själv inte upplever det så i stunden. Jag hade blivit mer orolig om du beskrivit ett mer avstannat känslo- och tankeliv.
Håll ut och förlita dig på att dina känslor kring detta kommer att mattas av. Om de inte gör det inom tre månader kanske du ska vända dig till någon professionell person för rådgivning. Och då menar jag inte att allt måste kännas bra efter tre månader men i alla fall lite bättre.
Vänlig hälsning,