Misstänker BDD
Av en slump så kom jag in på en forumtråd där det diskuterades BDD (Body Dysmorphic Disorder) och kände igen mig ganska väl. Jag sökte vidare på google och fann ännu fler "symptom" som stämmer in på mig och funderar nu på om jag faktiskt är drabbad.
Jag har ett så enormt komplex för min näsa och hårfäste att jag under mina tonår (och även idag) försöker undvika att bli sedd i profil och ha en frisyr som visar mitt hårfäste. Det här är något som fortfarande driver mig till vansinne idag, 22 år gammal, och funderar ofta på att spara pengar till plastikoperation.. Jag kan inte ta foton i profil med min flickvän, knappt att jag vill ta foton framifrån utan att ha keps eller pannband. Det hindrar mig även från att gå ut och jogga.
När jag var runt 13-14 år var det någon person som kommenterade min näsa när jag gick förbi (det var inte tänkt att jag skulle höra) och sedan dess har jag haft stora problem. Jag har även fått höra det ganska nyligen om dess storlek, form och så vidare.. Hårfästet är inte någon kommenterat , det har bara blivit så av nån anledning.
Finns mycket mer att säga men ni förstår säkert min situation.

Ingrid Gråberg svarar:
Sorgligt nog är det väldigt vanligt att vara missnöjd med delar av sitt utseende – särskilt i tonåren när kroppen genomgår stora förändringar. Någon är bekymrad över sina stora fötter, en annan över sin dåliga hy och en tredje över sina smala överarmar, och den som har rakt hår önskar att det var lockigt, medan den som har lockigt hår går och rakpermanentar sig.
Missnöjet är ibland bara en känsla som gör sig påmind i samband med att man ska köpa nya skor eller när man står i ett provrum med stark belysning.
Det är egentligen illa nog att så många av oss har svårt att känna oss tillfreds med vilka vi är och hur vi ser ut. Än värre är att många har komplex som gör att de skäms för än det ena än det andra och lägger ner både tid och pengar på att försöka dölja den aktuella delen av kroppen med smink eller väl genomtänkta klädval.
Att ha komplex för något kan vara riktigt jobbigt och i extremfallen kan det leda till att man undviker sociala situationer eller genomlider dem med mycket ångest.
Om man är helt fixerad vid en viss del av sitt utseende kan det röra sig om BDD eller Dysmorfofobi som är den svenska beteckningen. I diagnoskriterierna framgår det att man ska vara fixerad ”vid en inbillad defekt i utseendet” och om det förekommer någon smärre fysisk avvikelse ”så är fixeringen vid denna påtagligt överdriven”. Eftersom du själv tycker att det du läst om BDD stämmer in på dig så utgår jag ifrån att en del av dig inser att du varken har en näsa eller ett hårfäste som skulle kunna beskrivas som rena defekter.
Om du fullt ut uppfyller kriterierna för en diagnos är förstås omöjligt för mig av avgöra bara utifrån ett brev. Däremot törs jag påstå att det verkar som att du tänker så mycket på näsan och hårfästet att det både påverkar ditt mående och ditt beteende. Till exempel avstår du ifrån att sticka ut och jogga och du funderar allvarligt på att spendera X antal tusenlappar på en skönhetsoperation.
Innan du ens tänker tanken att konsultera en plastikkirurg bör du vända dig till en psykolog eller en psykiater. Det är i alla fall vad jag rekommenderar. Kanske slutar det ändå med en operation, men då kan ditt beslut vara grundat på en ordentlig analys av dina egna motiv och du kan ha fått möjlighet att först prova om psykoterapi kan få dig att bli mer tillfreds med dig själv.
Problemet är ju egentligen inte hur du ser ut, utan hur du upplever att du ser ut och hur du tror att du uppfattas i andras ögon. Visst kan en lyckad operation leda till att du blir nöjd med vad du ser i spegeln, men tänk om så inte blir fallet? Och tänk om ditt fokus flyttas från näsan till någon annan kroppsdel?
Fundera över vad du skulle säga till en vän som var i dina kläder. Tror du att du skulle rekommendera vännen att gå och prata med en psykolog till exempel? I så fall kan jag tipsa om att man kan vända sig till sin vårdcentral, som antingen kan erbjuda en tidsbegränsad samtalskontakt på mottagningen eller remittera eller hänvisa vidare.
Vänlig hälsning,