Vill sluta byta intima bilder med kille
Jag är en tjej på 15 år. Det finns en kille som jag har tyckt om och känt i över ett år nu. Vi har gemensamma vänner och går även på samma fritidsaktivitet.
Förra sommaren var vi väldigt kära i varandra, men det blev inget förhållande då. Men nu är vi på väg åt det hållet igen. Han har faktiskt skrivit att han är kär i mig, och jag går förstås på rosa små moln nu. Vi har även träffats själva och haft filmkväll, hållit om varandra, suttit nära o.s.v. På fredag träffas vi igen, för ytterligare en filmkväll och vi vill båda hångla då. Funderar på att ta upp mitt problem med honom då. Det är nämligen så att han skickat magbilder till mig. Jag har då skickat bilder där jag pushat upp brösten. Dock har jag haft en tröja / linne / klänning på alla bilder!
Vi skickar alltså sådana bilder varje dag... Osäker på om han gillar min kropp eller mig. Och framför allt är jag enormt orolig för att bilderna ska komma ut på nätet, eller att någon i hans familj skulle hitta dem i hans telefon. Jag skulle få ett hemskt rykte då, är väldigt ordentligt och ordningsam i övrigt, och dessutom är jag nervös för att inte få jobb o.s.v i framtiden p.g.a detta...
Vill inte strunta i att svara när han skriver, för vill verkligen träffa honom på fredag, bl.a för att få chans att eventuellt ta upp problemet. Borde jag det förresten? Dessutom, struntar jag i att skicka fler bilder lär han bli sur, och då får jag ju inte träffa honom på fredag. Behöver verkligen veta vad jag ska göra. Tack på förhand!

Jenny Klefbom svarar:
Åh vad glad jag är för din skull. Det är en underbar känsla att vara kär, och allra starkast är känslan när man är ung och riktigt, riktigt kär för första gången i livet. Det gör mig också glad att du har hållit på din integritet tillräckligt för att inte skicka några bilder där du är helt naken, eller på annat sätt lämnat ut dig helt till honom.
Nu tar du dock upp att du faktiskt ångrar att du har skickat de bilder du har. Du funderar också över om det verkligen är dig han gillar eller om det främst är din kropp han är ute efter. Och slutligen oroar du dig för att han inte kommer vilja träffa dig om du säger nej till att skicka fler bilder.
När det gäller de bilder du redan har skickat så kan du förstås inte få några garantier för hur han kommer att använda dem. Men du kan berätta för honom hur du känner och be honom radera bilderna – det måste ju vara bättre för honom att se dig i verkligheten! Om han inte går med på det så är han inte särskilt respektfull mot dig. Det du har förlorat då är att han kan göra vad han vill med bilderna, men det är å andra sidan inte några förskräckligt pinsamma bilder, som du beskriver dem. Du kommer helt enkelt ha lärt dig en läxa inför framtiden.
När det gäller din undran över om han gillar främst din kropp, eller hela dig, så är det ju så om man är kär att man gillar ALLT med den andra. Att killen är intresserad av din kropp är inte något konstigt. Den är nog det vackraste han kan tänka sig, och något han ägnar en stor del av dagen åt att fantisera om – om han verkligen är kär.
Din sista oro; att han inte ska vilja träffa dig om du inte skickar fler bilder, tycker jag är ett väldigt bra test på om han verkligen är kär. Om han är kär i dig så är det troligt att han kommer att acceptera nästan vad som helst för att få fortsätta vara omtyckt av dig och få vara i din närhet. Om han däremot fortsätter att kräva bilder som du känner kränker din integritet, ja då är han antingen inte kär, eller så har han en underlig, och egoistisk, syn på vad kärlek är.
När ni har lärt känna varandra lite mer så kommer du att känna dig mer trygg med vad ni känner för varandra och hur mycket du kan lita på killen. Att vara i början av en relation innebär alltid en viss osäkerhet, och det gör det även när man är gammal och blir kär. Det är helt enkelt baksidan av medaljen av förälskelse. Men jag hoppas att du kan stå ut med denna osäkerhet och detta tvivel, för utan att våga lite så vinner man ju aldrig något.
Vänlig hälsning,