6-åring som börjat kissa på sig i skolan
Jag ha en 6-åring som har börjat förskoleklass. Han har nu gått några veckor och har börjat kissa på sig i skolan. Vet inte om det har något att göra med att han har blivit slagen i skolan vid två tillfällen av ett annat barn som går i 3:an, eller om det är den stora omställningen.
När han gick i förskolan kanske han kissade på sig max 1 gång i månaden när de var ute och lekte, men nu på skolan har han kissat på sig minst 2 gånger i veckan.

Jenny Klefbom svarar:
Om ett barn plötsligt återfaller i ett barnsligt beteende, som att kissa på sig, efter att ha klarat av detta utvecklingssteg tidigare finns det anledning att fundera över vad det beror på, precis som du också gör. För i ett sådant fall som ert kan det knappast handla om en kroppslig omognad, då den ju i så fall skulle ha funnits där hela tiden. Visst förekommer det också att barn börjar kissa på sig på grund av fysiska sjukdomar, som exempelvis urinvägsinfektion, men vanligast är nog ändå att det finns någon typ av psykologisk orsak bakom beteendet.
Jag tar, liksom du, också fasta på att din son under kort tid har blivit slagen av ett betydligt äldre barn vid inte mindre än två tillfällen. Det är förstås helt oacceptabelt, och jag hoppas verkligen att skolan har talat om för er hur de jobbar med att detta aldrig ska hända igen. Bara att leva i en otrygg miljö kan leda till att man tappar fokus på sådant som kissnödighet eller andra saker som kräver att man är uppmärksam ”inåt”; på sin kropps signaler.
Att vara väldigt rädd kan också göra att man tillfälligt inte har full kontroll över alla muskler. Vill du utforska hur sådana mekanismer kan tänkas ha påverkat din son så skulle jag dels ta reda på i vilka situationer som misshandeln skedde. Var det när din son var på väg till eller från toaletten? Var han kanske väldigt kissnödig så att han kissade på sig när han blev slagen? Var han ensam när det hände, vilket man också ofta är när man lämnar klassrummet för att gå på toa? Eller finns det något annat som kan innebära att toalettbesök kan ha kommit att associeras med rädsla för din son?
En annan väg att gå är att fundera lite över när det är han har brukat kissa på sig. Ute eller inne? På lektioner eller raster? I samband med att han är ensam och därmed utsatt? På för- eller eftermiddagen? Kanske kan man skönja ett mönster, som även om det inte kan ge någon förklaring kan bidra med ledtrådar om hur man kan hjälpa honom att sluta kissa på sig.
En annan fråga är om det rent av finns en helt konkret och logisk förklaring. Är man till exempel tvungen att passera 3:ornas klassrum för att komma till toaletten? Var det inne på toaletten som han fick stryk?
Som du tar upp så kan det förstås också finnas någon annan förklaring till det här problembeteendet. Just att gå på toaletten är något som ganska många barn tycker är lite jobbigt när de börjar skolan. Plötsligt förväntas man sköta allt själv (inga pedagoger finns tillgängliga att följa med om man behöver hjälp). Kanske får man inte låsa på toaletten vilket kan skapa rädsla för att någon obehörig ska komma in. Kanske får man tvärtom låsa vilket kan skapa rädsla för att man sen inte ska kunna ta sig ut. Kanske luktar det illa, är blött, eller något annat som gör att man drar sig för att uppsöka toaletterna.
Se det här lite som en gåta som ni ska försöka lösa tillsammans. Förstår man varför det blir såhär, och vad man behöver göra för att lösa problemet så har ni ju svaret på gåtan. Och ta gärna in er son i detta problemlösningsarbete, så att han får bidra med sina kunskaper och erfarenheter. Det troligaste är ju att det är han som blir mest lidande, och har störst anledning att hitta fungerande strategier för att hinna gå på toaletten innan kisset kommer.
Vänlig hälsning,