Varför undviker han mig när han säger att han har känslor för mig?
Jag är en gift kvinna med två barn. Har inlett en relation med en gemensam vän till vår familj. Den här killen har en tjej sen 10 år tillbaka, inte gift för att han vill inte gifta sig, men bor tillsammans.
Han är mycket upptagen med jobb och har inte kunnat träffats privat för mycket. Vi skriver email och sms till varandra och det är så vi mest flörtar. För ett par veckor sedan skrev han till mig att han har blivit förälskat i mig och jag känner samma för honom. Vi har pratat vad detta skall leda till och han sade att han kan inte lämna hans tjej för att han älskar henne som en syster men om hon lämnar honom OK men han kan inte lämna henne. Vill inte såra henne. Han sade också om vi båda hade varit ensama, utan partner,skulle saker kunna vara annorlunda.
Men jag är kär i honom och jag tror att jag vill vara med honom, men på ngt sätt så har han börjat bete sig lite konstigt, lite undvikande. Jag har frågat honom om han har känslor för mig och han sa ja, men han sade att han kan vara mycket känslig också. Han vill inte att vår relation blir känd just nu och säger att vi måste vara försiktiga. Men trots allt så är han mer tillbakadragen och smsar inte som innan, svarar knappt på mina sms. Han säger alltid att han är upptagen med jobb och hinner inte svara.
Varför undviker han mig när han säger att han har känslor för mig? Desperat att förstå och att inse om jag vill gå vidare eller inte. Tack!!

Anna Karlstedt svarar:
Den situation du beskriver är komplicerad och det är inte konstigt att du känner dig förvirrad. Det är svårt att ge några tydliga råd, i slutändan är det avgörande vad du känner för ditt äktenskap och din familj och hur starkt du känner för den nye mannen. Och det är det bara du som kan svara på.
Dock bör du ta de signaler som du uppfattat på allvar. Med största sannolikhet betyder det att han dragit sig undan något, tagit ett steg tillbaka. Han har ju uttalat att han inte vill lämna sin flickvän och kanske är det just det som han nu visar?
Kanske kan man misstänka att han försätter sig i samma position gentemot dig som mot den kvinna han lever med, det vill säga att han inte vill såra, att han inte vill vara den som lämnar. Möjligen undviker han dig för att han vill att du ska ”göra slut” på er affär. Det är en lite feg men inte ovanlig strategi för att avsluta relationer.
En grundsten i fungerande relationer är att man kan prata någorlunda öppet och ärligt med varandra och dit har ni inte nått. Varför inte fråga rakt ut vad du kan förvänta dig av den man som du förälskat dig i? Fråga honom vad undvikandet står för?
Det är som sagt inte konstigt att du är förvirrad. Du berättar ingenting om din nuvarande familjesituation. Är du olycklig i ditt äktenskap? Har känslorna för din man varit borta sedan länge? Eller har de svalnat i och med din förälskelse i den nya mannen? Kanske ska du vänta med avgörande beslut tills situationen klarnat.
Lycka till
Vänlig hälsning,