Jag är en så kontrollerande flickvän
Jag är en 20-åring som sedan ungefär ett år tillbaka har haft problem med ångest och depression. Jag har också hela livet haft en riktigt låg självkänsla och hatar mig själv den mesta av tiden. Mitt i allt det här finns min fina sambo. Jag har inte så jättemånga vänner och ingen jag vill prata om mina problem med, så förutom mina föräldrar ibland så blir det han som får ta ett stort lass med mig.
Jag har ganska svåra ångestproblem och känner att jag inte skulle klara av det helt utan stöd. Problemet är att jag känner själv att jag är så otroligt kontrollerande, mot min vilja, och min sambo har påpekat detta. Är han ute sent med kompisar kan jag knappt sova, och när han äntligen kommer hem har jag hjärtklappning och är förbannad helt utan anledning för att han har varit borta.
Ibland förstår jag att det bara är en irrationell känsla och håller ilskan inom mig, men ibland går känslorna tyvärr ut över min sambo... Jag har svårt för att vara ensam eftersom min ångest blir så mycket värre då, men samtidigt förstår jag mycket väl att min sambo har rätt till ett liv! Hur ska jag lära mig att trycka undan de här känslorna?

Liria Ortiz svarar:
Hej, och tack för ditt brev.
Du resonerar på ett insiktfullt sätt om hur din ångest påverkar din vardag och din relation till din pojkvän. Du imponerar även på ett annat sätt. Även om din ångest gör det mycket svårt för dig att vara ensam är du empatisk med din pojkväns behov att få ha ”ett liv”. Du vill hitta ett sätt att ge ännu mer plats för det för honom.
Men jag delar inte din slutsats. Att du ska lära dig att trycka undan dina känslor av ångest, och förmodar jag, ilska när du känner dig övergiven. Det fungerar tyvärr helt enkelt inte. Ju mer man försöker kontrollera svåra känslor, desto mer tränger de sig på. Vilket man ofta försöker lösa med att göra mer av samma sak. Att kontrollera ännu mer. Det blir en ond cirkel av besvikelser, förtvivlan, och av en allt mer rigid och instängd hållning. Ett dilemma är också att den upplevda bristen på kontroll förstärker upplevelsen av ångest, när det tränger sig på.
Oro kan ibland även ta sig uttrycket att man blir lättirriterad, och närmast aggressiv mot sin omgivning. Vilket förstås sliter på relationer och blir ett problem för sig. Som jag läser av ditt brev att det ungefär så som det har blivit för dig.
Mitt råd till dig att istället lära känna din oro och nedstämdhet, men på ett annat sätt än hittills. Att bli uppmärksammare på vilka tankar och situationer som utlöser dina besvär, och lära dig färdigheter som du kan använda för att hantera dem på ett effektivare sätt. Vid oro och nedstämdhet finns ofta Tänk-om-tankar som börjar snurra i huvudet, och som kan vara svåra att få bort. Att lära känna din oro och nedstämdhet, för att ge dig ett exempel, kan innebära att fånga upp de här tankarna, skriva mer dem, undersöka dem, och lära dig att hantera dem.
Jag rekommenderar dig att gå i psykoterapi. I en sådan kan du lära dig just de olika färdigheter som du behöver för att inte oron och nedstämdheten ska ta så stor plats i ditt liv. Ofta blir man helt symtomfri efter ett tag. Du har haft dålig självkänsla ”i hela livet”, och sedan ett år har du ”problem med ångest och depression”. Det innebär ett lidande för dig, och begränsar ditt liv. Som jag läser ditt brev. Så här behöver du inte ha det. Psykoterapeutisk behandling vid problem med ångest eller depression, eller en kombination av båda, är både effektiv och lätt tillgänglig.
Du kan få detta på lite olika sätt. Ett alternativ är att du kontaktar din vårdcentral, och ber om en utredning av dina svårigheter. Allt fler vårdcentraler erbjuder psykoterapi vid ångest och depression genom behandling hos psykolog eller psykoterapeut. Ibland är de anställda på vårdcentralen. Ibland är de knutna till vårdcentralen genom avtal. Kostnaden för psykoterapi på det sättet innebär vanlig vårdavgift.
Ett andra alternativ är att du kontaktar en legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut på orten där du bor. Att gå i psykoterapi hos en psykolog eller psykoterapeut som är privatpraktiserande innebär förstås en högre kostnad. Men psykoterapier numera är å andra sidan ofta korta.
Ett tredje alternativ är att du deltar i psykoterapi på nätet. Studier visar att det är lika effektivt som en psykoterapi då man träffar en psykolog eller psykoterapeut. Du kan läsa mer här på Psykologiguiden om fördelar och nackdelar med internetbaserad psykoterapi, hur det går till, och vilka sajter som finns att anmäla sig till.
Du kan också göra en hel del på egen hand. Köp gärna pocketboken Fri från oro, ångest och fobier: råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi. Boken är skriven av psykologerna Maria Farm Larsson och Håkan Wisung. I boken finns förklaringar till hur ångest uppstår, och hur man steg för steg kan lära sig, och öva, olika färdigheter för att börja bli fri från oro.