Varför kan jag inte låta bli att häva ur mig elakheter om hans ex?
Jag har sedan drygt ett år ett förhållande med en man. Vi är otroligt kära i varandra och ingen av oss säger sig ha varit så här lycklig tidigare. Vi har ett sambo-särboförhållande då vi bor på olika orter och båda har barn sedan tidigare. Hans två barn har olika mammor som båda bor i hans stad. Vad som tär på förhållandet är att jag blir vansinnigt ledsen när min kille av någon anledning måste träffa något av sina ex p.g.a. något med barnen, t.ex. barnkalas eller fotbollscuper där jag inte kan vara med eftersom jag är hemma i min stad. Jag kan bli så rasande att jag häver ur mig en massa elaka saker om exen och om hans förhållningssätt till dem osv.
På något sätt klarar jag inte av att hålla det inne. Det gör att jag mår dåligt och att han mår dåligt och jag är rädd att han till slut inte orkar mer.
För snart tre år sedan gick jag igenom en oerhört svår skilsmässa som jag själv tog initiativ till. Jag levde i ett dåligt äktenskap med massor av hårda ord och avsaknad av känslor och fysisk närhet. I skilsmässan var det våld och hot och det hela slutade i en fällande dom för mitt ex.
Strax innan skilsmässan hade jag ett förhållande med en gift man som sårade mig djupt två gånger med löften om evig kärlek osv. I det psykiska tillstånd jag var i så var det förödande att bli lämnad av den jag älskade och trodde på. Jag inser att allt jag gått igenom har skadat mig och jag vet inte om jag är svartsjuk bara eller om jag behöver hjälp på ett annat plan med att bearbeta detta.

Staffan Carazo svarar:
Tack för din fråga. Det du beskriver låter som tunga erfarenheter att bära på.
Du skriver att du inte klarar av att hålla kontrollen över dina känslor och att det blir påfrestande för ditt förhållande när du säger elaka saker du egentligen inte vill säga. Det låter ganska naturligt tycker jag att du är tilltufsad av tidigare erfarenheter som gör att du tappar kontroll över det du säger.
Det är inte hälsosamt att bära på negativa känslor, utan att prata om det man känner. Det är svårt nog att gå igenom en ”vanlig” skilsmässa. Men du beskriver dessutom misshandel om jag förstår dig rätt. Du har därutöver gått igenom ett känslomässigt svek i förhållande till en man, samtidigt som du var i ett sårbart psykiskt tillstånd.
Det är inte omöjligt att bita ihop och ”hålla god min”, även om man inte mår bra. Men det är stor risk att det leder till konsekvenser för ens hälsa, om man gör det för länge. För även om man beter sig normalt utåt, måste kroppen kämpa med ett inre stresspåslag. För en del personer leder det till aggressioner, för andra till depression, ångest och/eller oro, brist på tillit till framtiden och/eller andra personer. Eller som du själv beskriver en okontrollerbar svartsjuka.
Att samtidigt som man mår dåligt behöva kämpa med att inte visa de känslor man brottas med (på en medveten eller omedveten nivå) kräver energi och tar med tiden ut sin rätt. Det finns dem som menar att det till och med kan leda till livshotande sjukdomar. Vilka sjukdomar som kan räknas in i ett sådant spektrum är debatterbart, men att det finns psykosomatiska sjukdomar är de flesta överens om.
Trauman hör till den sortens psykiska erfarenheter som är särskilt viktiga i detta avseende, eftersom det ligger i traumats natur att det ”överskrider stresströskeln” för vad en person orkar med. Det är därför viktigt att ge sig själv tid och tillräcklig omsorg att bearbeta och återhämta sig från traumatiska erfarenheter.
Jag tycker att du skall vända dig till din vårdcentral och be att få psykologisk behandling. Det är inte alla vårdcentraler som har tillgång till psykolog, men det har blivit ganska vanligt eftersom många människor har behov av det.
Det finns förstås också möjlighet att vända sig till en privatpraktiserande psykolog. Det kan ge bättre möjligheter att själv få bestämma vem man väljer att träffa, och omfattning av behandlingen. Men det innebär förstås en ekonomisk investering.
Det är förstås bara du själv som kan avgöra hur stort behov du har och vilka prioriteringar du vill göra. Men jag hoppas att mitt svar kan ge dig en viss guidande hjälp. Lycka till!
Vänlig hälsning,