Kan man flytta från sin vårdepression?
Jag har under många år lidit av vårdepression. Det är fruktansvärt jobbigt eftersom man inte orkar någonting, och sedan mår dåligt att man inte gör nånting här hemma. Jag har även haft utmattnings depression för ca 4 år sedan. Nu är jag 45 år, och om några år är mina barn så stora att dom förhoppningsvis har flyttat hemifrån. Barnen är nu 16,18 och 20. Har funderat att flytta till Kanarieöarna och undrar, skulle jag slippa min vårdepression om jag flyttar?

Jenny Klefbom svarar:
Det är en mycket intressant fråga du ställer, men tyvärr kan jag inte ge dig något rakt svar. Det finns nämligen inte ännu någon entydig förklaring bakom årstidsbundna depressioner. Att de har en koppling till förändringar i ljus och mörker tror jag att de flesta är överens om. Men vad det är i ljus-förändringarna som hos vissa människor utlöser depressiva symtom - det vet man inte säkert.
Däremot vet man säkert att det bakom alla depressiva besvär också finns ärftliga komponenter. Vissa människor har alltså en större sårbarhet för att reagera med nedstämdhet än andra. Vad man menar med detta är inte att man är dömd att vara deprimerad om man har dessa gener, utan snarare att man tenderar att bli just nedstämd, om man utsätts för någon typ av yttre påfrestning. Andra kanske i stället skulle reagera med att bli exempelvis oroliga, medan ytterligare andra har en så hög tolerans för stress att de sällan upplever något som en påfrestning. Vi är alla olika.
Jag tycker självklart att du ska pröva dig fram för att slippa dina vårdepressioner. Till att börja med tycker jag att du ska söka vård genast, så att du kan få lindring redan nu. Kanske också att det kan vara värt ett försök att söka sig närmare ekvatorn, eftersom man vet att årstidsbundna depressioner är ovanliga bland människor som lever där. Och har du ändå haft tankar på att flytta så skulle ju detta bli en bra bonus.
Samtidigt tycker jag också att du ska fundera över om det finns någonting med en flytt som skulle kunna utgöra en påfrestning för dig som du inte har tänkt på. Något som skulle kunna utgöra en risk för utvecklandet av en ny depression. Jag tänker på sådana saker som att det för alla människor är viktigt att ha människor som står en nära runt omkring sig, ordnade och trygga förhållanden osv.
Hur skulle det vara för dig och barnen att vara så långt ifrån varandra, när ni så nyligen flyttat ifrån varandra? Har du vänner på Kanarieöarna, eller skulle du vara ganska ensam i början? Har du möjlighet att ordna arbete och försörjning där? Boende? Och så vidare.
Gör långa listor och väg för och nackdelar mot varandra. Sen måste du ju inte heller flytta definitivt, utan möjlighet till återvändo. Försök att lämna dörrar öppna, så att flytten inledningsvis blir på prov.
Vårdepression/årstidsbunden depression
Vänlig hälsning,