2010-08-24
Min man och jag har olika syn på sex
Min man, 81 och jag 70, har så olika syn på sex. Jag har aldrig varit så intresserad medan min man talar om sex varje dag. Det har låst sig fullkomligt mellan oss. Vi har också mycket olika intressen och hobbies. Jag borde väl prata med någon om detta. Vi har snart varit gifta i 47 år. Vi har två fantastiska barn i fina äktenskap och sex underbara barnbarn.

Anna Karlstedt svarar:
47 år tillsammans, två fina barn och sex härliga barnbarn är verkligen något att glädjas över men det är ju ingen garanti för en välfungerande relation här och nu. Man kan behöva arbeta på sitt äktenskap ändå. Olika syn på och lust till sex, skilda intressen och hobbys är vanliga påfrestningar i relationer och det kan vara både frustrerande och smärtsamt.
Ja, jag tycker att du borde prata med någon – med din man. Ett generellt, men mycket gott råd som jag ofta hör mig själv upprepa är att man ska prata med varandra om svårigheter i stunder då svårigheterna inte är aktuella. Att man i en situation då man har det lugnt och bra och tycker om varandra ta upp det man upplever som svårt ökar möjligheterna att nå varandra och hitta lösningar enormt mot att man i stunder då man redan är arg, ledsen eller besviken ska försöka lösa problem.
Självklart kan man i en situation som er vara hjälpt av professionellt stöd. Ni kan vända er till kommunens familjerådgivning eller till en privatpraktiserande legitimerad psykolog. Ett par samtal där ni får hjälp att vara sakliga och lösningsinriktade kan göra stor skillnad. Om någon mot förmodan skulle tro att man inte gör sånt efter en viss ålder så har den personen fel.
Lycka till!