2010-05-07
Hur ska jag kunna bli bra på musik när jag inte får öva hemma?
Jag har en syster på 20 år som bor hemma fortfarande. Hon har lidit under 8 år utav panikångest och social fobi. Jag är 16 och studerar på ett musikprogram.
Saken är den att jag och min syster kommer i kläm. Våra rum ligger bredvid varandras och hon kräver lugn och ro konstant. Jag kan inte hantera detta, jag får inte ens ha ljud på datorn för att sång öva, spela gitarr eller growla, och när jag har growlat har hon vrålat att jag ska hålla käften. Detta har gjort mig ganska osäker på om jag verkligen är bra på att growla.
Detta kommer förstås i kras med skolan då jag inte heller får utrymme att öva på mina läxor vilket är anledningen till att jag ens går estetisk musik. Att jag då måste ha hörlurar på mig fungerar inte, jag stänger in mig själv och blir deprimerad och min skola blir lidande för det.
Min syster klagar på att hon blir deprimerad av att jag spelar musik, men jag måste. Det är min dröm att bli en death metal gitarrist/growlare och jag funderar allvarligt på att ge upp, sälja mina instrument och hoppa av det här gymnasieprogrammet för att studera något annat då jag inte kommer få betyg i Musik och Kommunikation, Trummor eller Sång, anledningen till att jag går där.
Jag behöver utrymme för att mitt liv ska kunna fortsätta och jag orkar inte med detta längre, jag har haft självmordstankar för att jag är förtryckt hemma. Syrran får avslag av Socialen och mina föräldrar säger bara att jag ska ha tålamod för ett hus. Det är nu jag behöver tiden...

Jenny Klefbom svarar:
Jag tycker inte att det finns någon anledning att låta din systers kritik påverka din självbild och ditt mående så mycket som du gör. Du skriver själv att din syster har svåra psykiska problem, och det är ju egentligen en mycket bättre och rimligare förklaring bakom att hon har svårt för de ljud som kommer ifrån ditt rum, än att det skulle handla om att du är dålig. Människor har dessutom olika smak. Jag känner inte din syster och vet inte vad hon har för musiksmak, men jag känner ganska många människor som har svårt för extrema musikformer – som man får säga att death metal är.
Och då kommer vi in på det svåra ämnet: att leva tillsammans. Jag förstår att din systers mående är något som påverkar ditt och hela familjens liv mycket. Problemet är att man inte själv rår över hur man mår. Det troliga är väl egentligen att din syster lider mer av sina problem än vad du gör, och att hon inget hellre skulle önska än att bli av med dem.
Att ägna sig åt musik, eller andra aktiviteter som låter mycket, tar mycket plats eller på annat sätt inkräktar på de andras liv, är däremot något man bestämmer själv över. Det är självklart att man måste få öva på det man går en utbildning i. Men det är inte självklart att man kan ägna sig åt högljudda saker som att spela trummor, elgitarr eller growla, i sitt rum hemma. Åtminstone inte hela tiden eller vilka tider man vill.
Faktum är att de flesta som spelar högljudd musik gör det i replokaler. Finns det till exempel ingen möjlighet för dig att få tillgång till en lokal i skolan att öva i? Hur gör dina klasskamrater när de övar? Kanske kan du få tips ifrån dem för att göra hemlivet lite lättare.
Min sista tanke är att det ändå ytterst är dina föräldrar som bestämmer om hur ni ska ha det hemma. Du skriver att de bara säger att du ska ha tålamod för ett hus. Jag förstår inte riktigt vad du/de menar med det. Bor ni i lägenhet nu, och ska flytta till hus? Hur som helst ligger det ju i dina föräldrars intresse att se till så att både du och din syster kan leva tillsammans utan dessa ständiga konflikter. Och det är deras ansvar att se till så att du kan klara av skolan på ett bra sätt.
Prata med dem och försök hitta en lösning på problemet. Kanske kan de hjälpa till och betala för en lokal där du och dina kompisar kan öva på er musik. Kanske kan du få öva i något annat rum än ditt, som inte ligger precis bredvid din systers. Kanske kan de hjälpa dig att prata med skolan, så att ni alla tillsammans kan hitta en lösning som innebär att du kan fortsätta med skolan och din musik.
Det viktiga är att du fokuserar på att lösa ditt problem – för du ska inte behöva sluta med din musik!
Vänlig hälsning,