Hur förklarar jag för mitt barn hur barn blir till?
Min 5-åriga dotter undrar om hur mamma och pappa gör barn. Att det är mamman och pappan som gör barn har hon lärt sig på dagis.

Malin Alfvén svarar:
Vi tycker att vi är frigjorda i Sverige, men för många av oss är det svårt att prata med våra barn om detta, det är svårt att förklara på ett bra sätt och det är ju faktiskt väldigt privat. Vårt sexliv är ju något som vi inte delar med våra barn.
Jag råder er att ta hjälp av böcker. Gå till biblioteket eller till en stor bokhandel och be att få titta på böcker som förklarar på ett bra sätt hur barn kommer till. Du kan också kolla böcker på nätet.
Läs boken eller böckerna själv först och läs sedan tillsammans med er dotter. Då blir det lättare för er att berätta för henne att så gjorde ni också när hon blev till. Om hon vill veta mer kommer hon säkert att fråga.
Vänlig hälsning,