Jag kväver min flickvän
Jag har fruktansvärt dålig självkänska och värderar mig själv utifrån hur min flickvän ser på mig. Vi har precis kommit förbi de första smekmånaderna och kommit in i en vardag. Jag har haft ett långt bra förhållande tidigare där jag i princip var raka motsatsen mot nu och kände aldrig av något bekräftelsebehov eller ens ett behov av att umgås.
Nu är jag dock fast i den period som innehöll så mycket kärlek och tillgivenhet och jag har väldiga problem att anpassa mig. Min flickvän har en hobby som tar upp mycket av hennes tid varje dag och när hon är hemma går mycket tid åt att studera. Jag har tagit upp en gammal hobby för att ha något att göra men är ändå ensam ganska ofta.
När jag är ensam bygger jag upp ett bekräftelsebehov och jag blir besviken då jag inte känner att jag får den i så hög utsträckning som jag tror att jag behöver. Detta gör att jag överkompenserar, går på ännu mer vilket gör att min flickvän blir mer passiv och logiskt inte tycker det är lika roligt att visa sina känslor. Allt fint hon gör rinner av mig fort medan de gånger som jag inte får den där kramen eller leendet sitter kvar otroligt länge.
Det gör mig galen för jag vet att mina känslor är helt irrationella men kan ändå inte koppla bort dom och se dom just som en tanke. Min flickvän märker givetvis av detta och jag själv märker skillnad på henne när jag har en bättre eller sämre period. Hur ska jag göra för att lättare släppa negativa tankar och scenarier som jag bygger upp samt öka min självkänsla?

Staffan Carazo svarar:
Tack för din fråga. Jag förstår ditt lidande och att du vill göra något åt det.
Det är lätt att bli krävande om man lider av dålig självkänsla. Du beskriver också ett yttre bekräftelsebehov knutet till din flickvän. Det är en paradox för det innebär att ge ifrån sig sin självkänsla, när man försöker att få den bekräftad av en specifik person.
Ordet självkänsla betyder just att känna sig själv. Inte att någon annan gör det. Det är förstås naturligt att känna behov av att bli bekräftad. Men det blir ett problem om man känner sig tvångsmässigt bunden till en viss person för att bli det.
Du behöver ha tillräckligt god självkänsla för att orka tillåta dig själv att vara beroende av andra, men samtidigt tillräckligt självständig för att inte bli helt beroende av en specifik person. Det är beroendet av din flickväns bekräftelse som du beskriver gör dig ”kvävande”. Det blir kvävande för henne om du inte ger henne tillräcklig frihet. Hon behöver också den friheten, för att kunna ”tanka” och ha något att ge tillbaka till dig.
Människor behöver vara fria att umgås och låta sig ”näras” av fler än en relation och/eller intressen, sysselsättningar osv. Samtidigt som man ”sparar” vissa saker för den man har en speciell relation till. Jag är inte säker på att jag förstod hela innehållet i ditt brev, men jag förstod det som att du inte kände samma bekräftelsebehov av en tidigare flickvän. Kanske för att du inte var så känslomässigt involverad?
Man kan ”förlora sig själv” under en period av förälskelse. Som i uttrycket att man ”faller” för någon. Det kan vara underbart att falla för någon och glömma sig själv (”förlora sig själv i någon annan”). Men sedan måste man trots allt hitta sig själv igen. Och kunna förhålla sig till det ”verkliga” livet. Det kan vara mycket omtumlande att bli förälskad. Det är inte så underligt om man i någon mån tappar fotfästet till det liv man varit van att ha innan det hände.
Ju bättre du förstår hur du själv fungerar, din flickvän, och människor i allmänhet. Desto lättare blir det för dig att förhålla dig till det. Och mindre risk att du begår misstag. Det är till din fördel att du reflekterar över det du känner och skrivit hit.
Om lidandet blir för stort behöver du kanske någon att tala med. När känslor blir för starka kan dem ”slå ut” förnuftigt tänkande. Och man beter sig då ”mot bättre vetande”. Det låter som du kämpar med det dilemmat.
Det är ett alternativ att söka psykologisk hjälp om du känner att du inte klarar av situationen själv.