2010-05-05
Problem med mardrömmar
Dom senaste veckorna har jag haft problem med mardrömmar. I vanliga fall drömmer jag ofta, men sällan mardrömmar.
Mardrömmarna är väldigt klara. Jag minns dom väl. När jag vaknar är jag så rädd att jag nästan spyr. Inte ens det faktum att min man ligger jämte mig tröstar mig längre.
T.ex. inatt drömde jag om en väldigt fet man som random styckade andra feta personer. Mitt framför mina ögon. Jag såg i detalj hur han styckade sina offer som skrek i smärta och dödsångest.
Jag har försökt att hitta någon form av förklaring till dessa drömmar, men jag har inte ens tittat på en läskig film! Jag kan absolut inte komma på en förklaring!
Jag har gått hos psykolog innan, i omgångar, och rätt nyligen var det nära att jag kände att det var dags igen. Men jag "klarade" mig.
Försöker kroppen säga något? Eller är det bara en period?

Jenny Klefbom svarar:
Det finns olika teorier bakom varför vi har drömmar, och mardrömmar. Enligt psykoanalytisk teori så bearbetar vi inre känslomässiga konflikter i våra drömmar. Detta sker i symbolisk form, så att drömmens innehåll inte självklart har någon tydlig koppling till det ”dilemma” som vi på ett omedvetet plan försöker bearbeta, utan drömmarna måste tolkas. Det är också vad man ofta gör i psykoanalys och i psykodynamisk terapi.
Utgår man ifrån kognitiv teori så handlar drömmarna mer om tankar och känslor som vi tar med oss från vårt vakna liv in i drömmen. Det behöver inte vara så att man bara drömmer om något man nyligen sett eller varit med om, utan kanske snarare så att komplicerade associationsbanor leder fram till den form som drömmarna tar sig.
Man kan också förklara vissa drömfenomen med rent biologiska förklaringsmodeller. Exempelvis vet man att vissa droger och mediciner kan leda till kraftig drömaktivitet, även av obehagligt slag. Många vittnar om att vi under vissa perioder av livet tycks drömma mer och livligare, eller åtminstone uppmärksamma drömmarna mer. Exempelvis under graviditet, eller under en viss tid på året, tycker sig vissa drömma väldigt mycket, medan man under andra perioder kanske inte kommer ihåg att man drömt något alls.
Du skriver att du har gått hos psykolog i omgångar, och att du nyligen kände att det var dags, men att du ”klarade dig”. Du skriver ingenting om vad dina problem har handlat om, vad det var som gjorde att du nyligen kände att det var dags igen, eller vad det var som hände som innebar att du kände att du inte behövde hjälpen.
Kanske är det så att du har varit med om någonting traumatiskt i ditt liv som nu kommer tillbaka till dig på det här sättet. Kanske är det, som du själv skriver, någonting i din kropp som gör att ditt dröm- och sömnmönster har förändrats. Hur det än ligger till med den saken, kanske mardrömmarna i sig innebär ett skäl för dig att återuppta psykologkontakten. Åtminstone om de inte upphör efter ett tag.
Vilken teori man än grundar sig på, så är det ett faktum att mardrömmar ofta leder till sömnproblem av olika slag. Man väcks ju av dem, och i värsta fall utvecklar man också en rädsla för att somna. Det finns alltså goda skäl att vidta åtgärder så att inte drömmarna sänker din livskvalitet och i värsta fall leder till följdproblem.
Vänlig hälsning,