2013-12-18
Hur hjälpa en 4-åring att begränsa matintaget?
Min dotter är 4 år och en härlig, smart och levandsglad tjej. Hon har alltid varit lite rund och varit glad i maten. Nu börjar det dock bli lite för mycket av det goda; hon verkar ha svårt att själv känna efter att det är tillräckligt, och kan äta två, tre portioner av middagen som serveras även om jag och även dagisfröknarna försöker få henne att vänta och känna efter först- både mat och grönsaker, och hon verkar "alltid" vara hungrig och vill ha något att äta. Oftast får hon då en frukt. Godis och chips äter vi endast fredag och lördag kväll - vilket är veckans höjdpunkt för henne.
Jag funderar på om detta med att äta på något blivit en slags slentrian för henne, att hon äter bara för att äta liksom? Hennes storasyster som är 6 år är tvärt emot - hon tycker inte alls om att äta på samma sätt och tar god tid på sig (medan 4-åringen slänger i sig maten och tar mer sedan).
Fyraåringen börjar nu bli ganska mullig och dessutom har hon astmabesvär vilket inte gynnas av hennes vikt då det blir ännu jobbigare att springa omkring, leka osv än om hon gick ner lite i vikt. Jag vill dock inte börja prata om vikt, utseende osv.
Hur kan vi hjälpa henne att få en mer nyanserad inställning till ätande och mat, och helt begränsa matintaget utan att hon blir skuldbelagd eller uppfattar sig själv som "tjock" eller så?

Ingrid Gråberg svarar:
Det här med mat och övervikt är alltid en svår balansgång – särskilt när det gäller barn. Precis som du skriver så vill man ju för allt i världen inte skuldbelägga någon och inte heller lägga fokus på vikt eller kroppsform. För mycket prat om mat och näringsinnehåll bör också undvikas då det man vill eftersträva ett sunt och avslappnat förhållande till mat och ätande, utan en massa förbud och pekpinnar.
En bra regel att utgå ifrån är att man äter max fem gånger per dag, tre huvudmål och två mellanmål. Detta med hänvisning till tandläkarnas rekommendationer. Varje gång man äter startar en syraattack på tänderna brukar de säga i olika reklamsammanhang. Få bort småätandet kan man alltså göra enkom utifrån tandtrollsperspektivet.
Mängden mat går också att minska ner på utan att nämna vikten eller kroppsformen. När man lagar maten kan man se till så att antalet portioner överensstämmer med antalet personer vid middagsbordet. Sedan kan man lägga upp maten snyggt på varje tallrik och lägga de tomma kastrullerna och stekpannorna i disken på en gång. Den som inte blir mätt av en portion kan erbjudas påfyllning av grönsaker. Eftersom maten är slut går det inte att få mer av den och man behöver inte leta efter argument av typen ”du behöver inte mer mat”. Argumentet är helt enkelt att ”jag lagade bara X antal portioner eftersom vi var X antal personer till middag idag och hänvisa till receptet.
Om du vill få din dotter att äta långsammare kan du prata om matsmältningen, att man kan få ont i magen om man äter för fort och inte tuggar ordentligt. Dessutom är det trevligare om man tar det lugnt och hinner prata lite mellan tuggorna. Hänvisa med andra ord till bordsskick och trivsel. Och bidra själv genom att försöka få igång trevliga samtal vid middagsbordet.
Vi äter av så många olika anledningar, exempelvis av gammal vana, som tröst och för att fira. Ja, och så för att vi är hungriga såklart. Det är inte farligt att vara hungrig och känslan går ofta över efter en stund. Försök därför att avleda när dottern vill äta, vare sig hon är hungrig eller vill äta av någon annan anledning. Sätt er ner och prata en stund, ta en promenad eller gör något annat roligt tillsammans.
Om du vill ha tips på lämpliga mellanmål och bra grönsaker att fylla ut middagarna med kan du alltid rådfråga en dietist.
Vänlig hälsning,