Övernattning med förskolan
Min son är 5½år. Han ska nu lämna dagis och gå vidare till skolan. Därför ska dagispersonalen och 6-åringarna ha en egen avslutning. Detta tycker vi låter jätteroligt, men...
De har planerat en resa 12 mil härifrån med övernattning, och detta känner jag o min sambo oss väldigt obekväma med.Sonen har sovit borta endast vid nödvändiga tillfällen och då hos farmor och farfar. Tre gånger har han av fri vilja valt att sova borta då hos kusinen som vi känner väldigt väl, en gång gick det bra men vid de andra två fick vi hämta. Vilket vi gärna gör för vi vill att han ska kunna känna sig trygg med att välja att sova borta, men också att mamma/pappa hämtar om han ändrar sig på kvällen/natten.
Detta är ju inte en möjlighet om de är 12 mil bort. Han kissar också på sig i sängen om än sporadiskt, när det händer blir han väldigt ledsen. Om det skulle hända med dagis tror jag han skulle uppleva det mycket hemskt om han ens skulle våga säga det. Jag har tagit upp vår ståndpunkt på dagis, men de säger bara att vi då får ha vår son hemma, vilket också är taskigt när de pratar om och förbereder detta förfullt m barnen på dagis. Jag föreslog också ev övernattning på dagis istället, men inget gehör.
Är detta rimligt för barn i denna åldern eller är det bara vi som hämmar vår son som inte kommer få följa med? Om de är i närheten får han gärna sova över, men inte när vi inte kan hämta.

Jenny Klefbom svarar:
Det hör verkligen till ovanligheterna att så små barn som 5-6 åringar sover borta i främmande miljöer utan sina närmaste vårdnadshavare utan problem. Ni har alltså helt rätt i er undran över förskolans planering.
Säkert menar pedagogerna väl, och vill göra något roligt för barnen, men här verkar man i sin välvilja ha hoppat över ett eller ett par utvecklingssteg hos barnen. En annan förklaring kan vara att det på förskolan finns några väldigt tidigt utvecklade barn med en hög grad av självständighet, och att de har fått bli tongivande när man har gjort upp planerna.
Jag håller helt med er om att man inte ska förbjuda för förbjudandets skull, och är det så att barnet vill pröva och man själv har möjligheter att hämta, kan man förstås ge det hela en chans. Så ert förslag om att sova över på förskolan är ju ett jättebra förslag.
Jag håller också med er om att det blir väldigt oschysst mot de barn som inte riktigt vågar, att presentera ett firande som de i grunden inte är mogna för. Och att säga till er föräldrar att ni gör som ni vill är att göra det väldigt enkelt för sig. Förskolan har självklart ett ansvar för att alla barn ska kunna vara med även i det här sammanhanget, eftersom utflykten sker inom förskolans ramar.
Jag vet inte vem på förskolan ni har talat med. Om ni inte redan har gjort det kan det kanske vara en idé att föra upp frågan till högsta ort – dvs förskolechefen.
Ännu bättre blir det förstås om ni är flera föräldrar som har reagerat på planerna, och kan göra gemensam sak. Ingår förskolan i ett större företag finns förstås möjligheten att ta upp det på en ännu högre nivå i organisationen. Ni kan också be om att man kopplar in förskolepsykologen för en bedömning av lämpligheten i det planerade.
Jag hoppas att ni kan komma fram till en kompromisslösning som passar alla barnen och föräldrarna på förskolan. För hur kul blir det med en avslutning som passar bara några barn i gruppen?
Vänlig hälsning,