Min 16-åring vill plastikoperera sig
Min dotter vill sedan 14 års ålder plastikoperera sig. Kuratorer m.fl. har sedan dess bett mig att inte fokusera utan att ignorera med uppmaningen att hon kommer växa ifrån det men hon gör inte det. Hon hotar med att ta livet av sig om hon inte får.
Hon har varit en sk "hemmasittare" och missat stora delar av skolan dels för att hon blivit mobbad som tjock i förskolan och dels av att hon avskyr sitt utseende och hur andra uppfattar henne. Jag har själv försökt forska i varför just operation och förstått att någon hon spelat spel med på nätet och blivit vän och kär i tror att hon är och ser ut som någon annan och nu vill hon verkligen transformera sig till denna person.
Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Hon tjatar om utseendet varje dag, duschar i timmar och lägger ner timmar innan hon ens kan gå ut utanför dörren vilket hon sällan gör. Hon kom inte in på gymnasiet och vägrar göra någonting innan hon är opererad. Hon har liksom tagit kommandot över mig och självmordshoten gör att jag bara skjuter problemet framåt.
Hon gick till BUP tills jag avslöjade att hon ville operera sig då vägrade hon gå dit mer. Vet inte vart jag skall börja - ibland känner jag att jag skulle vilja ha en intervention men hon är ju bara 16 år så det går ju inte. Jag är desperat och vet inte hur jag skall bära mig åt eller vilka redskap jag skall använda.
Kan tillägga att hon haft en jobbit uppväxt med alkoholiserad onärvarande pappa och att jag haft dåligt samvete och daltat efter skilsmässan.

Jenny Klefbom svarar:
Om jag förstår din situation rätt, så har du en 16-årig dotter hemma som inte har någon daglig sysselsättning, som inte har godkända betyg från grundskolan, och som sällan ens lämnar hemmet. Ovanpå detta så styr hon där hemma med hjälp av självmordshot och annan känslomässig utpressning.
Min bedömning är att du är i starkt behov av hjälp utifrån med att ta både din dotter och dig själv ur den här situationen. Din dotter kommer med stor sannolikhet inte att medverka till några förändringar, och risken är mycket stor att hennes utspel kommer att öka i intensitet om du ställer ökade krav på henne. Det krävs alltså att någon tar tag i situationen och går emot hennes vilja. För att detta ska kunna ske krävs att en myndighet är inblandad, så jag rekommenderar dig att ta kontakt med socialtjänsten.
Nästa fråga är vad det är som ligger bakom din dotters beteenden. Jag kan självklart inte förstå allt genom ditt korta mail. Men jag reagerar över några saker som du skriver som inte har med hennes utseendefixering att göra. Jag tycker till exempel att det är ganska verklighetsfrämmande att vid 16 års ålder tro att man kan operera sig så att man blir en helt annan person. Detta i synnerhet om man är så intresserad av plastikoperationer som din dotter är; då borde hon ju också ha kunskaper om ungefär hur mycket man kan förändra och hur resultaten kan bli.
En annan sak är att jag får intryck av att hon inte själv har någon riktig drivkraft att delta i ”livet där ute”. Även om man är djupt ledsen över sitt utseende, så brukar man ändå samtidigt ha en önskan om att få vara med andra, göra roliga saker, utvecklas osv. Kanske har din dotter dessa önskningar, fast du inte tog upp det i ditt mail.
Att ha en väldigt stark upplevelse av att det är något utseendemässigt fel på någon kroppsdel kan var ett tecken på en sjukdom som heter dysmorfofobi. Dysmorfofobi kan förekomma ensamt, eller vara en del av något större syndrom. Sådan här kroppsfixering leder dessutom ofta till tilläggsproblem, som exempelvis depression eller social fobi.
Vad jag skulle be socialtjänsten om hjälp med, om jag var du, är att din dotter får komma till ett utredningshem, så att ni får svar på vad hon behöver för att kunna fungera.
Vänlig hälsning,