Min 7-åriga dotter får utbrott i skolan
Min dotter är 7 år och går i första klass. Hennes pappa och jag är inte tillsammans och har haft delad vårdnad med växelvis boende i ca 6 år. Hemma är vår dotter som vilket annat barn som helst, glad, rolig, lyssnar på vad man säger, leker med sina "halv syskon".. Hon är kort sagt en fröjd!
Men, nu har det vid flera tillfällen kommit mejl och telefonsamtal från min dotters fröken att hon fått raseriutbrott på skolan, kastat stolen, sparkat mot en fröken, tycker allt är orättvist, gör inte som fröknarna säger, säger åt fröknarna att hon inte tänker lyssna på dom osv. När hon klär på sig t.ex ytterkläder och det inte går som hon vill eller blir stressad blir hon riktigt upprörd och kan kasta av sig kläderna ( just detta med kläderna kan hända hemma med)
Hon har tidigare i dagisklass haft svårt att göra som hon blir tillsagt som t.ex när det ska städas, men både jag, hennes pappa och dagispersonalen arbetade bort det och hon slutade helt med det dåliga beteendet. Men nu är det alltså tillbaka. När hon gick på 6-års fick hon två utbrott och nu har hon haft ganska många.
Det känns som om nått tynger henne men hon berättar inget. Hon är riktigt svår att få ur något som känns fel.
Snälla hjälp mig så jag kan hjälpa henne så hon kan vara lika glad på skolan som hon är hemma. Hon är en helt fantastisk tjej!

Jenny Klefbom svarar:
Du beskriver en situation där det bara är skolan som upplever problem i kontakten med din dotter. Visserligen låter det som att du känner igen en del av de beteenden som skolan tar upp, såsom klädkastandet. Och du nämner också att hon kan ha svårt att formulera sig, vilket ofta är fallet med barn som får utbrott (utbrottet blir ett sätt att kommunicera det man inte lyckas få fram på annat sätt).
Men faktum kvarstår att det är i skolan problemen är uttalade. Då tänker jag att det också är skolans sak att utreda vad det är som inte fungerar för din dotter, och vad som behöver göras för att hon ska kunna vara lugnare, följsammare och framförallt: må bättre.
Nu går din dotter bara i första klass, och kanske tänker man från skolans sida att man vill avvakta lite grann och se hur hon finner sig tillrätta. Det kan de göra, men de bör samtidigt inte lägga något ansvar på dig för det som händer där, även om det förstås är bra att de informerar dig.
Om skolan däremot börjar signalera att det är en ohållbar situation, så hoppas jag att de samtidigt föreslår att elevhälsoteamet kopplas in. Hur man från skolan arbetar kan se lite olika ut. Kanske erbjuds pedagogerna handledning. Kanske erbjuds er tjej särskilt stöd, som att få gå ifrån ibland, få lite mer vuxenstöd eller liknande. Eller kanske föreslår man att skolpsykologen gör en utredning av er dotter.
Jag rekommenderar att ni tar emot det stöd som erbjuds, om det inte går helt stick i stäv med era uppfattningar. Och föreslår de inga stödinsatser alls, så kan ni själva trycka på för att få sådana till stånd.