2014-03-10
Killarna i min klass är så elaka
Jag är en 14-årig tjej. Killarna i min klass är så otroligt elaka och omogna. De säger taskiga kommentarer, knuffar och fäller en när man går i korridoren. Men de kan också vara trevliga ibland men aldrig snälla. Ibland mår jag riktigt dåligt över vad de säger eller gör.
Det är inte bara mig de är elaka mot utan alla tjejer i klassen. När kommer de mogna? Man kan stå och fixa sig hela morgonen och så kommer man till skolan och då kan de säga tex "vad ful du är idag" eller " du behöver inte siminka dig du är ful ändå". Jag tar verkligen åt mig när de säger så.
Man får inte ha sin egen klädstil för då retas dom. Och sen är det ju alla dessa kraven de sätter på en man ska ha stora bröst, en fet röv, vältränad mage och fint hår. Allt ska vara perfekt. De säger att jag är en man för att jag boxas, är stark och gillar att göra "manliga saker". De säger att kvinnan ska stå i köket och arbeta som slavar åt männen.
Varför är killarna så dumma i den här åldern?

Jenny Klefbom svarar:
Jag blir uppriktigt tvärförbannad när jag läser det du skriver. Inte i första hand på killarna i din skola (fast på dem också förstås), utan på de vuxna som har uppfostrat sådana grottmänniskor till söner. Och på de vuxna som är satta att lära ut goda värderingar i skolan, lärarna alltså, och som här har totalmisslyckats. Men innan jag går in på vad jag tycker att du ska göra åt killarnas beteende, vill jag skriva lite om vad du kan tänka på för egen del för att bättre klara dig i den otillfredsställande miljö som är din skola.
Det är förstås helt normalt att reagera och bli ledsen när man får höra sådana elakheter som du får från morgon till kväll. Samtidigt så är man extra känslig för kommentarer när man är just i din ålder. Det har att göra med att ens identitet och självkänsla precis är på väg att byggas upp. I det läget suger man åt sig vad andra tycker, det är ju detta man bygger sin självbild av. Det är alltså naturligt att du tar åt dig, men jag skulle vilja uppmuntra dig att vända dig till andra för att få veta mer om hur du uppfattas. Kanske att dina tjejkompisar har lite snällare saker att säga? Och kanske att du känner killar som inte går i din klass, som har ett lite mer moget beteende? Lyssna på dem, och strunta i vad de omogna killarna i din klass säger.
Vad de gör med sitt beteende är ju ett slags maktspel. Genom att tala om för andra hur de ska vara, se ut och bete sig, så är det samtidigt som att de talar om att det är de som bestämmer. Men gör de det? Är det inte i själva verket så att 14-åriga killar är så små och svaga att de kanske tar till de här fula knepen för att överhuvudtaget känna sig betydelsefulla?
Om jag ska vara ärlig, så tror jag att deras beteende i grunden bottnar i att killarna är så förtvivlat måna om att bli omtyckta av er tjejer, att de inte ens vågar försöka närma sig er på ett mer normalt sätt. För tänk om ni skulle avvisa dem? Då är det lättare att vara dum från början, för då kan de ju skylla på det när de sedan blir avvisade av er tjejer.
Det är ytterst du som bestämmer om de ska ha något att säga till om i ditt liv. Lika lite som du kanske lyssnar på någon äldre persons uppfattning om hur man ska vara klädd på vintern, kan du faktiskt välja att helt avfärda deras uppfattningar.
Så kan du tänka gällande hur du ska hantera deras kommentarer. Men jag tycker inte att ni tjejer ska stanna där. Jag tycker att ni ska ställa krav på de vuxna att se till så att ni har en dräglig arbetsmiljö i skolan. Gå samman flera tjejer. Ta med era föräldrar. Prata med rektor och lärare och beskriv vad ni tvingas utstå. Tala om för dem att de behöver arbeta med killarnas värderingar. Uppmana dem att kontakta killarnas föräldrar så att de också får börja ställa krav på sina söner. Visa att ni är starka, modiga och kloka, och väldigt långt ifrån slavar under någon kille.
Vänlig hälsning,