2014-02-17
Hör mina föräldrar ha sex
Jag har ett problem som ständigt uppstår. Jag är 16 år och bor hemma med mina föräldrar och mina två yngre systrar. Sedan jag gick i 8:an har jag hört mina föräldrar ha sex och detta har stört mig så mycket. Jag får en obehaglig känsla och blir kräkfärdig. Jag är medveten om att det är naturligt att ha sex men fortfarande kan jag inte sluta tänka på det. Jag vet att mina föräldrar fortfarande är unga då min mamma fick mig som 18 åring.. Snälla vet ni vad jag kan göra för att undvika den äckliga känslan?

Jenny Klefbom svarar:
Det du beskriver tror jag är en inställning som du delar med i princip alla barn och ungdomar. Trots att man vet att föräldrarna förstås måste ha haft sex – annars hade man ju inte funnits (om man är deras biologiska barn vill säga), så kan man liksom inte acceptera att de ägnar sig åt sådant. När man är yngre än du, och vet mindre om saken, så tror jag dessutom att det många gånger kan upplevas som skrämmande att höra sina föräldrar ha sex, vare sig man förstår vad det handlar om eller inte.
Du skriver att ditt problem började då du gick i 8:an. Vad var det som hände då? Bytte du rum hemma, eller började du kanske vara uppe senare på kvällarna/nätterna? Varför jag frågar är för att det kanske i detta finns en ledtråd kring hur du kan lösa ditt problem. Om det handlar om ett rumsbyte, så kan du be om att få byta tillbaka till ditt gamla rum. Att byta rum är förstås något du kan be om ändå, om ni bor på ett sätt så att det är möjligt att på så sätt komma längre bort ifrån föräldrarnas sovrum.
Om detta inte är möjligt så går det förstås att skärma av ljud på andra sätt. Genom att ha lurar med musik på sig hör man inte mycket av vad som händer runt omkring en. Men det kan du förstås inte ha om du samtidigt ligger och försöker sova. Då är det möjligen öronproppar som kan fungera.
Mitt sista förslag är det jag egentligen tycker är bäst, men samtidigt förstår jag att det ställer väldigt höga krav på dig. Det går ut på att du talar om för dina föräldrar att du plågas av att höra detta, och ber dem om att visa hänsyn. Jag förstår att detta nästan är övermäktigt svårt för dig. Och jag inser också att det finns en risk att de snäser av dig med någon kommentar om att du inte har med det att göra. Risken finns också att de känner sig generade och skuldmedvetna av ditt påpekande. Å andra sidan är det ju viktigt för dem att få reda på hur deras beteenden påverkar dig.
Att leva i en familj handlar mycket om att anpassa sig och jämka sina intressen mot varandra. Inte så att man måste sluta med helt naturliga beteenden för varandras skull, men kanske kan man ändå ändra på någonting så att alla kan trivas bättre.
Om du bestämmer dig för att påpeka detta för dina föräldrar, så kan du alltid visa upp det jag har skrivit i mitt svar till dig, om du är orolig för hur de kan tänkas reagera. Då kan du också hänvisa till att det ju är jag som har rått dig att prata med dem, och på så sätt slippa bli anklagad för det.
Vänlig hälsning,