Har min far PTSD eller bara vanlig kris?
Vi är en familj på 6 pers. Jag och mina syskon är mellan 16 och 22. Vi flydde hit för drygt 12 år sedan från irakiska Kurdistan. Farsan jobbar som Taxichaffis.
Jag tänker inte gå in djupt på allt min pappa har fått uppleva under sin tid som kurd i Irak. Men som knappt 10 år gammal pojke, fick han se sina helt oskyldiga farbröder (fattiga bönder) bli avrättade av Irakisk militär utanför deras by. Han var ensam med dem. Det som räddade min pappa från att själv bli avrättad, var att den ene soldaten antagligen tyckte synd om min pappa och hoppade på sin vän/kollega när denne började skjuta mot min pappa som redan var på språng hemåt. Han har varit med om flertalet liknade händelser, både i Irak och under sin flykt till Sverige.
Han börjar närma sig 50 förresten. En av hans stora drömmar de senaste åren har varit att åka tillbaka till Kurdistan när vi blir vuxna, då området är lugnt nu. Han drömmer om att återförenas med vänner och familj som är kvar i Irak. Det är så han önskar sig en eventuell pension. Men för ett tag sedan kom han i konflikt med sin familj pga lite arv, de sårade varandra, och nu känner min far troligen att en framtid som han föreställt sig inte är möjlig.
Han är i en depression just nu och har sömnproblem. Han drömmer om människor som han inte har sett på 30 år. Jag har hört att kriser kan dyka upp när livet börjar lugna ner sig, speciellt för de som har haft ett traumatiskt liv. Kan detta var någonting? Jag är förtvivlad.

Staffan Carazo svarar:
Det låter som du förstår din pappas problem ganska väl. Han har haft traumatiska upplevelser både som barn och vuxen. Det är förstås svårt att bli avklippt från sina rötter och förlora kontakt med släkt och vänner. Och du beskriver dessutom att han växt upp i en krigshärjad miljö där han upplevt upprepade trauman.
Jag kan inte diagnosticera om han lider av ptsd eller depression, via en tredje parts beskrivning. Han måste själv träffa en psykolog för att utreda den saken. Men du skriver att han lider av en depression och har sömnproblem.
Det är inte underligt om han genomlever en depression efter att livnärt en dröm om återförening och ett liv i Kurdistan som sedan gått sönder. Det är också i sig själv en svår påfrestning att hamna i arvskonflikter.
Kanske hans framtidsdröm hållit honom på fötter och givit honom energi under många år. Det är svårt att veta (utan att ha talat med honom) hur mycket illusioner han haft kring detta. Kanske hans drömmar varit realistiska. Eller orealistiska. Eller bägge delarna.
Vad gäller din fråga om ptsd kan det fungera så att man ”fryser ner” och lagrar traumatiska upplevelser för att kunna fungera tillräckligt bra i livet. När man sedan tagit sig ur krisen och rimligen borde kunna må bättre igen, börjar istället ens trauma att ”tina upp” och plåga en på nytt.
Det kan gå lång tid innan ett gammalt trauma vaknar till liv igen. Ibland krävs en särskild upplevelse som ”knackar på dörren” till gamla upplevelser och släpper ut dem igen.
Oavsett om det är en vanlig depression eller ptsd din pappa lider av, har han anledning att söka psykologisk behandling om han fortsätter att må dåligt.
Han bör ta upp med sin läkare att få träffa en psykolog. Det är också möjligt att han har någon försäkring som ger honom rätt till psykologisk behandling.