Min pojkvän kan absolut inte hålla ordning
Min pojkvän har extremt svårt att hålla ordning runt sig, kläder slängs på golven och ligger kvar där, disken hopar sig, saker plockas fram men läggs aldrig tillbaka. Bordet torkas aldrig av efter måltider vilket resulterar i matrester eftersom han har 2 barn. Hans nya fina inredda skåp-arbetsbil är efter 2 veckor världens röra, garaget är KAOS, helt belamrat med saker. Trädgården...ja jag kan fortsätta i evigheter.
Frågan är finns det någon hjälp att få mot sånt här? Han säger bara att han inte har nån ork...dock skärper han till sig när han är hemma hos mig.. Men jag mår dåligt av detta och vet att han inte vill ha det så heller, barnen börjar ju dessutom ta efter hans beteende.
Överlag är han väldigt dålig på rutiner både vad det gäller sig själv och barnen. Så jag är vääääldigt tveksam till att bli sambo med honom. Tips? Vad göra? Vart vänder man sig?

Jenny Klefbom svarar:
Det kan finnas olika orsaker bakom att man inte orkar ta itu med saker, eller att man har svårt att hålla ordning. Sådant som jag spontant kommer att tänka på är att man är deprimerad, att man har uppmärksamhetproblem (det som brukar kallas ADHD eller ADD), att man helt enkelt har en överbelastad livssituation, eller att man är lat eller prioriterar roligare saker än städning och hushållsarbete.
Människor har också väldigt olika värderingar kring vad som är att betrakta som oacceptabel oordning. En del trivs ganska bra i röran, så länge de kan hitta sina viktigaste saker. Medan det också finns de som är så pedantiska att de mår dåligt av att se en enda sak befinna sig på fel plats.
Du skriver att din pojkvän skärper till sig när han är hemma hos dig. Det skulle kunna vara ett tecken på att han faktiskt har förmågan, och visar den då det ur hans synvinkel finns anledning. Men det kan lika gärna bara betyda att det finns färre saker att stöka ner med hemma hos dig. För där förvarar han kanske inte lika mycket av sina saker? Eller har det att göra med att han har mindre annat att stå i (som exempelvis att ta hand om sina barn) när han är hemma hos dig?
Om det är så att din pojkvän har några egna svårigheter som ligger bakom hans stökighet, så borde dessa svårigheter visa sig även på andra sätt. Hur klarade han till exempel av skolan? Var det oordning och problem där också? Och hur fixar han att sköta sitt jobb, förutom hur det ser ut i hans arbetsbil. Passar han tider, håller dead-lines och gör saker tillräckligt noggrant? Eller får han klagomål även där?
Om du tänker att din pojkväns beteende bottnar i någon typ av psykiska problem, så kan du rekommendera honom att söka hjälp för dem. Tänker du däremot att det nog mest handlar om dåliga vanor, så finns det kanske ändå vettiga saker att göra. Först och främst handlar det förstås om att ställa krav på att vissa rutiner följs. Men möjligheten finns ju också att anpassa sitt liv lite till orken. Man kan skaffa någon som hjälper till med städningen. Eller sänka ambitionsnivån på vissa områden. Kanske att trädgården ska vara bara gräsmatta, eller stenparti? Och hur han har det på jobbet (i sin byggbil) kanske han ska ha rätt att bestämma över själv?
Jag tycker däremot att du gör helt rätt som inte genast flyttar ihop med en man som har en så annorlunda uppfattning om hur hemlivet ska se ut i jämförelse med dig. Om han inte är beredd att förändra sig är ju risken överhängande att din roll mer kommer att likna en hushållerskas än en sambos. Och sådana förhållanden har mycket små chanser att överleva på längre sikt. Om han däremot har ambitionen att ändra sig för din skull så rekommenderar jag dig att be om denna förändring innan ni flyttar ihop. Om det inte blir så, och din pojkvän ändå har kvaliteter som du inte vill vara utan, är kanske lösningen är att ni fortsätter att vara särbos.