Konflikt på arbetsplatsen
Hur gör vi i våran arbetsgrupp? Vi är fyra undersköterskor som arbetar på en mottagning, där det jobbar både barnmorskor, läkare och sekretärare. Jag arbetar bra ihop med alla förutom en av undersköterskan. Hon klagar på allt man gör och är allmännt otrevlig. Hon kan komma med kränkande komentarer. Man kännner sig ledsen och förbanna på samma gång.
Jag började där sist av oss undersköterskar. De två andra undersköterskan har upplevt det samma som jag. Håller man inte med henne är hon för jävlig. Vi vill inte ha det sån på våran arbetsplats. Har pratat med sjefen, och nu går vi och pratar med en beteendevetare/psykolog. samtidigt. Tills nu är det ingen bättring. Vad gör vi?

Anna Karlstedt svarar:
Det verkar som att ni gjort ungefär vad man ska och kan göra i den situation ni befinner er. Att bli kränkt, påhoppad och hamna i ständiga konflikter med en kollega är ett arbetsmiljöproblem och då har er chef ett ansvar att ta tag i det och försöka komma tillrätta med problemen. Det låter som att er chef tagit er på allvar och kopplat in en objektiv, professionell person som ska försöka hjälpa er. Jag vet inte vad du menar med ”till nu ingen bättring”, hur många samtal har ni haft?
Det kan ta ett tag att få koll på hur problemet ser ut och det är viktigt att man har bilden klar för sig innan man sätter in åtgärder. Men det får naturligtvis inte ta hur lång tid som helst. Om de samtal ni har blir många och syftet tycks vara ”att prata av sig” snarare än att problemlösa, så bör ni gå till er chef och be om en ny konsult. Det måste upprättas en sorts handlingsplan med uppföljning när man vet hur problemet ser ut. Det bör resultera i beteendeförändringar, sannolikt ifrån er alla och inte bara den kollega som ”ställer till det”.
Om psykologen/beteendevetaren träffat er fler än tre-fem samtal och ingenting händer – gå till er chef och be att få byta hjälpinsats!
Lycka till!