Hypnosbehandling
Är det seriöst? Jag funderar på att gå på en sådan behandling. För jag anser att det är något med mitt undermedvetna som inte står riktigt rätt till. Det är mer spekulationer men det känns som om det är någon del av psyket som aktivt motarbetar mig på samtliga plan. Jag har blivit mer och mer övertygad om att det är så.
Saker blir i princip aldrig som jag har tänkt mig jag lyckas alltid på ett eller annat sätt sabotera alla möjligheter till någon bestående lycka. Känns som jag fastnat totalt i livet. Medicin har jag testat en uppsjö men det behandlar inte själva roten till problemet tankarna bara känslan. KBT har jag gått på men nja, jag vet inte riktigt, det var väl ganska bra.
Men tankarna kvarstår dessa negativa självanklagelser som hela tiden virvlar runt i huvudet. Man kan väl inte direkt medicinera bort en tanke va?

Ingrid Gråberg svarar:
Nej, det är inte så lätt att medicinera bort tankar. Däremot finns det mediciner som, i bästa fall, kan bidra till att det går lättare att bryta cirklarna av negativa tankar. Men i slutändan handlar det ändå om att man måste hitta fungerande strategier och använda sig av dem.
Du har redan provat diverse läkemedel och även gått i någon form av KBT-inriktad behandling. Och hittills har du inte lyckats få stopp på dina negativa tankar.
Det verkar inte heller som att du har fått hjälp med att hitta en förklaring till varför just ditt huvud är fullt av självanklagelser, och varför du saboterar för dig själv. Inte för att man alltid med säkerhet kan slå fast vad saker och ting beror på och hur de hänger ihop, men man kan åtminstone spekulera och gissa sig fram.
Genom att samla in så mycket information som möjligt och vända och vrida på allt, så brukar man kunna hitta en tillfredsställande förklaring och en ökad förståelse. Det är först när man har en uppfattning om hur problemet har uppstått och en god kännedom om hur problemet vidmakthålls som man kan jobba framgångsrikt med det. Den kunskapen kan man uppnå med hjälp av vanliga utredande samtal hos en psykolog – även saker som man är omedveten om kan göras medvetna utan att man för den skull behöver använda sig av hypnos. Därmed inte sagt att det är fel att använda hypnos.
Är hypnos seriöst, undrar du. Min kunskap om hypnos är begränsad, men det jag vet är att det finns en förening för personer med legitimationsgrundande yrken som använder hypnos i sin yrkesutövning. Den heter Svenska föreningen för klinisk hypnos och på deras hemsida kan man läsa att: ”Hypnos är ett samlingsbegrepp för ett flertal imaginativa och fokuserande behandlingsmetoder.
Hypnos används också synonymt med ”trance”, dvs ett medvetandetillstånd som är öppet, kreativt och mottagligt. Detta tillstånd används i skiftande sammanhang som yoga, psykoprofylax, mental träning, meditation, m.m. I västerländsk klinisk psykologi och medicin används tillståndet för att fördjupa patientens kontakt med sitt inre och förstärka behandlingseffekten.”
Hypnos är alltså ingen mystisk och magisk behandlingsmetod som fungerar som något slags trollspö, utan seriösa behandlare använder i regel metoden som ett komplement till exempelvis psykoterapi. Det är mycket möjligt att det är en metod som kan passa dig, men se till att du vänder dig till en legitimerad yrkesutövare som står under socialstyrelsens kontroll.
Vänlig hälsning,