Vår 4-åring vägrar att kissa på dagis
Har en tjej på nyss fyllda 4 år som vägrar kissa på dagis. Hon har varit torr sedan 2-årsåldern och har inga problem med att kissa på andra ställen såsom restauranger, hos kompisar, varuhus etc men just på dagis vägrar hon och har gjort hela tiden.
Vi har inte upplevt detta som ett större problem tidigare då hon vid behov istället kissat i blöjan i samband med att hon skall bajsa men nu sedan jullovet har hennes kompis lämnat blöjan helt och detta innebär att hon numera är den enda i hennes grupp som fortfarande bajsar i blöjan. Detta har gjort att hon inte vill ha någon blöja att bajsa i längre och därmed inte heller kissa. Detta i sin tur innebär att hon inte vill gå till dagis alls längre överhuvudtaget då hon är rädd för att kissa på sig och som sagt, vägrar kissa på annat sätt.
Vi har frågat henne varför hon inte vill varpå vi får som svar att hon inte vågar. När vi frågar varför hon inte vågar, svara hon oftast bara att hon inte vill. Med oss, mig och hennes pappa är det aldrig några problem och vi har skapat en rutin att alltid börja dagisdagen med att gå och kissa med henne innan vi går, likaså kissa med henne när vi hämtar.
Vår dotter har alltid haft mycket integritet och lite problem med sin mage. Hon bajsar fortfarande endast i blöjan, även hemma, och har nu börjat skämmas över detta tyvärr. Förstår att detta troligen gör att hon känner sig utanför?! Men situationen börjar bli för jobbig nu när hon alltid är ledsen över att gå till dagis. Hur göra?

Ingrid Gråberg svarar:
Om det bara är på dagis som er dotter vägrar att använda toaletten så blir man ju lite fundersam över hur hon har det där i övrigt. Känner hon sig trygg med personalen och tillsammans med de andra barnen? Förmodligen. Dels verkar du inte ifrågasätta verksamheten på förskolan och dels så antar jag att er dotter låtit personalen tvätta av henne i samband med att de varit tvungna att byta hennes bajsblöjor.
Att kissa på toaletten skulle hon troligtvis fixa helt själv, medan blöjbyten efter bajsning kräver assistans av en vuxen och kan upplevas som en ganska intim och utlämnande situation. Så vad handlar det här om? Är det bara en fix idé eller handlar det om rädsla?
När ni ställt frågan direkt till er dotter har ni fått till svar att hon inte vågar gå på förskolans toalett, men varför hon inte vågar är fortfarande ett mysterium. Har hon blivit skrämd av något hon sett eller hört? Har någon försökt tvinga henne att gå på pottan eller toaletten? Får man inte sitta på toan i lugn och ro bakom en stängd dörr på dagis? Har hon fått för sig att det finns ett toamonster på dagis eller har hon hört att det finns råttor i avloppssystemet som kan ta sig upp genom toaletten?
En tanke som slog mig när jag läste att det går bra att kissa på dagis om någon av er föräldrar är med, var att det kanske är en förutsättning att ni är med även i andra situationer. Men om vi utgår ifrån att er flicka har gått på toan hos kompisar utan att ni varit med och att hon har det bra på förskolan, så gäller det ”bara” att försöka lista ut vad som hindrar henne från att kissa just på dagis. Eftersom det är jobbigt att gå och hålla sig en hel dag och dessutom inte särskilt hälsosamt, känns det angeläget att snarast hitta en lösning på problemet.
Mitt förslag är att ni ger er dotter några väl underbyggda argument till varför det är bra om hon kan använda toaletten på förskolan. Sedan kan ni till exempel rita en trappa där översta steget symboliserar målet, som innebär att flickan kan gå själv på toan när hon är på dagis. Tillsammans med barnet gäller det sedan att försöka klura ut hur många, och vilka, steg som hon behöver ta på väg till målet. Och här kan det krävas en hel del kreativitet.
Några exempel på tänkbara mellansteg (att ta på dagis) kommer här: - att kissa med stängd dörr och en förälder står utanför, - att kissa med öppen dörr och en förälder står utom synhåll men inom hörhåll/står i kapprummet/står utanför dagis/stöttar via telefon, - en utvald pedagog (vald av dottern) är med inne på toan/står utanför toan, - er dotter får låna personaltoaletten och en pedagog är närvarande… Som du förstår finns det nästan hur många olika kombinationer som helst om man bara låter fantasin flöda. När ni hittat lagom många steg och rangordnat dem efter svårighetsgrad återstår bara att tänka ut hur ni ska fira när målet är uppnått.
Som avslutning några ord om att bajsa i blöja. En del framhåller vikten av att låta barnet själv bestämma när det är redo för att sluta använda blöjan. Andra menar att det kan finnas skäl att hjälpa barnet på traven, bland annat med anledning av att det kan vara svårare att tömma tarmen ordentligt om man står upp och bajsar.
Med tanke på att er dotter har börjat skämmas över att hon använder blöja tycker jag att det börjar bli dags att hjälpa henne på traven. Kanske nästa mål kan vara att även kunna bajsa på vilken toalett som helst. Men en sak i taget! Och känner ni er tveksamma att försöka på egen hand eller om era försök inte leder någon vart, så tveka inte att ta hjälp.
Eftersom det är på förskolan som er dotter vägrar att kissa känns det naturligt att personalen där konsulterar en förskolepsykolog. När det gäller vanan att bajsa i blöja så är det något som BVC kan ge råd kring.
Vänlig hälsning,