Flicka som leker sexuella våldslekar
Jag har passat en flicka i 9-årsåldern. Råkade gå förbi hennes rum och såg att hon lekte själv, hon var en kvinna som blev slagen av en låtsas man, som sa "håll käften" och blev slagen av mannen, tryckte sig själv mot väggen, slängde sig på sängen och straffade sig genom att bli "våldtagen" av låtsasmannen, rörde hennes kropp och sade nej. Ibland hade hon en docka som var hennes barn som hon skyddade från mannen men såg också inslag av "fel" beteende mot dockan.
Har barn i den åldern sådan fantasi/kunskap från skolan?
Flickan är väldigt lugn, snäll och oproblematisk till skillnad från andra barn. Har inte många kompisar. Har sett andra lekar i 7-års åldern (dock med en kompis) med inslag av våldtäkt, agressivitet och beteende som i vuxenvärlden inte är acceptabelt. Ska sådana lekar accepteras? Såg innehåll med mycket vuxenscener som tex: låtsas oralsex (fast med kläder på),där ena flickan var bandit som kidnappade en kvinna och gjorde vad "han" ville med kvinnan, slog, svor och rörde vid intima ställen.
Som vuxen känns det läskigt att se att barn leker sådant som man som vuxen inte vill ska hända en själv. Vad ska man ta för ställning i sådan situation?

Jenny Klefbom svarar:
Jag tolkar din fråga som att du undrar över flera saker. Dels över om en 9-årig flicka kan ha hittat på allt det här själv, och om inte, var det kan komma ifrån. Och dels om du som barnvakt bör gå in och stoppa våldsamma och sexuellt färgade lekar. Jag anar att du känner dig både oroad och förvirrad, och undrar över hur du överhuvudtaget ska tolka det du har upplevt.
Jag börjar med den första frågan. Barns lekar är oerhört komplexa, eftersom de både innehåller fantasielement och sådant som barnet på det ena eller andra sättet har upplevt. Man kan säga att barn ofta bearbetar sin verklighet genom lek. Med det menar jag inte att all lek har oroande eller traumatiskt innehåll i grunden, utan även helt vardagliga upplevelser bearbetas. Det betyder att ett litet barn som just har blivit storasyskon inte sällan får en ”egen bäbis” i en docka eller ett gosedjur. Ett barn som har en favoritfilm leker ofta innehåll ur filmen. Och barn som har varit utsatta för sexuella situationer, genom att de har sett porrfilm eller till och med har deltagit i vuxna sexuella aktiviteter, ibland leker lekar med sexuellt innehåll.
Eftersom källorna till lekinnehållet är barnets hela liv, så går det aldrig att säga om det barnet gör handlar om att det lever ut egna erfarenheter, eller om det i stället handlar om något som barnet sett eller hört vuxna prata om. Inte heller behöver det vara så att sådant som vi vuxna upplever som chockerande har sin grund i verkligheten. Stjärtar, snoppar och snippor är kära teman i väldigt många barns lek utan att de för den skull har varit med om någonting negativt.
Vad som däremot i mina ögon ter sig oroande med den lek du beskriver är att det verkar som att denna flicka har lekt väldigt många lekar, under väldigt lång tid (flera år), som alla har haft sex och våld som tema. Eller är det så att du bara har sett sådana lekar vid ett fåtal tillfällen, och under resten av tiden ägnar sig flickan åt helt vanliga lekar?
När ett barn upprepar ett lektema, som inte är alltigenom glatt och harmoniskt, under lång tid så skulle jag säga att man behöver undersöka närmare vad detta står för.
En annan fråga du har är om du bör stoppa de våldsamma lekarna. På den frågan vill jag börja med att påpeka att det finns många olika sätt att stoppa ett barn. Att fördöma, förbjuda eller bli förskräckt vore inte en så bra idé i din situation. Då riskerar du att flickan känner skam och inte vågar visa sina tankar och känslor längre. Men att däremot gå in och prata med flickan, eller med henne och hennes kompis då du observerar sådana här lekar är en bättre idé. Tala utforskande; ställ öppna frågor och resonera kring det rätta i att göra sådana saker som hon gör mot sig själv eller andra, men som sagt, utan att fördöma. Vill du visa dina känslor är ett bättre sätt att göra det på att visa omsorg om flickan genom att säga att du blir ledsen när du ser andra behandla varandra illa. Och att det är något du inte kan acceptera att någon gör mot henne.
Jag tycker dock inte att du ska stanna där, om du har en magkänsla av olust och att det är något som inte står rätt till med denna lek. Det blir nämligen ett för stort ansvar för dig att bära. Och förekommer det någon typ av övergrepp så är det förstås mycket viktigare att övergreppen upphör än att lekarna bryts.
Prata med föräldrarna om du har förtroende för dem, men meddela dem också att du måste göra en anmälan till socialtjänsten. Arbetar du som barnvakt via en förmedling/arbetsgivare, så bör du söka stöd/handledning och avlastning från denna.
Vänlig hälsning,