Min kille har gjort slut och jag mår jättedåligt
Min kille gjorde slut för ungefär två veckor sen. Vi har varit tillsammans i ungefär ett halvår. Han har tagit min oskuld och jag tog hans. Jag var hans första kärlek. Helt plötsligt sa han att han har tappat känslor för mig. Min kompis ringde honom och skällde ut honom eftersom han har legat med mig och vi båda är muslimer och i islam är det något väldigt stort.
Jag mår väldigt dåligt, jag har en klump i magen varje dag jag går till skolan och ibland får jag svårt att andas. När jag ser honom i skolan tappar jag aptiten och kan knappt äta någonting... vad ska jag ta mig till ...?

Liria Ortiz svarar:
Du har kärlekssorg. Din pojkvän har gjort slut med dig. En vanlig upplevelse den första tiden efter att någon gjort slut med en är att man aldrig kommer att bli glad igen, och att man aldrig kommer att bli kär i någon igen.
När en relation tar slut väcks starka känslor. Av ilska. Av sorg. Men för dig kanske också av saknad. Det var han som gjorde slut. Jag anar att du fortfarande har starka känslor för honom, och saknar honom. Att bli lämnad kan vara särskilt svårt. Utöver ilskan och sorgen finns ofta tankar om att inte ha dugt eller kanske ha gjort fel på något sätt. Trots att man är övergiven kan man ha skuldkänslor i förhållande till den andra.
Du behöver prata med någon om de jobbiga känslor och tankar som du har nu. Du ska inte vara ensam med allt det som händer dig. När vi är ledsna och vilsna behöver få samtala om det som händer oss, och de ibland skrämmande och ovana känslor som tränger sig på. Bara att få dela detta med någon annan är hjälpsamt, och gör att det blir lättare för ett tag. Du behöver helt enkelt mycket sympati och solidaritet från andra nu.
Att prata om det svåra är också ett sätt att efter tag kunna se på det som hänt på ett sakligare sätt och börja känna att det här är visserligen svårt, och det kommer att vara det ett tag, men det kommer att gå över. Inte minst kan det bli tydligt när man lyssnar på andras erfarenheter av att ha gjort slut, och hur de kommit förbi sina kärlekssorger. För så är ju livet. Vi förlorar människor, men vi vinner nya, och en del kvarstår för livet.
Fundera på vem i din omgivning som du kan prata med. Som är klok och solidarisk, och som du vet har förmågan att lyssna på andra. Närma dig sedan den personen och berätta vad som hänt. Gör det enkelt. Våga vara öppen. Om det är möjligt så välj gärna någon som är något äldre än dig och som har egen erfarenhet av att ha gjort slut.
Du kan också vända dig till skolsköterskan eller skolkuratorn på din skola. De har stor erfarenhet av att prata med elever som har det känslomässigt svårt och som behöver stöd och råd. De har också tystnadsplikt.
Ytterligare en möjlighet är Jourhavande kompis, en telefon- och chattjour. Barn och ungdomar upp till 25 år kan ringa eller chatta om precis det de vill prata om. Telefonnumret är 020-222 444. Jourhavande kompis har öppet måndag till fredag kl. 18-22, lördag och söndag kl. 14-18. På helgerna är det endast chatt.
Ett annat alternativ är att du kontaktar ungdomsmottagningen där du bor. Ungdomsmottagningar erbjuder stöd och samtal vid livskriser. Även personalen på ungdomsmottagningar har tystnadsplikt. Det finns också en ungdomsmottagning på nätet – UMO.se. På UMO finns material att läsa om kärlek och relationer. Med många kloka råd och resonemang, som jag tror kan vara till hjälp för dig. Det finns berättelser att läsa av andra unga. Om olycklig kärlek, men också om förälskelse och kärlek. Att lära sig och inspireras av. Man kan också ställa frågor och få svar över nätet, och chatta.
Du skriver om din oro. Att du har en ”klump i magen” och ibland ”får svårt att andas”. Oro eller ångest kan kännas skrämmande. Särskilt om man inte har upplevt det tidigare. Men ångest är inte farligt. Ångest är kroppens sätt att reagera vid starka känslor. Men ångesten lägger sig alltid efter ett ganska kort tag. Du har nog redan märkt det. Man kan också lära sig att både förebygga och hantera ångest. Här är några tips till dig:
• Skriv om dina jobbiga känslor, eller gör dem hanterligare för dig på andra sätt, exempelvis genom att teckna eller måla. • Stress ökar ångest. Fundera på hur du kan minska din stress. • Många tycker att avslappningsövningar är hjälpsamt. Övningar finns att ladda ner från internet eller att köpa på apotek. • Sov ordentligt. • Rör på dig. Träna eller promenera. • Drick mindre kaffe. Minska också så långt det går ditt snusande eller tobaksrökande om du gör något av detta. Koffein och nikotin stressar kroppen.
Jag vet inte om det gäller dig men att ha förlorat oskulden kan i några muslinska familjer innebära ett särskilt problem som ung kvinna – att bli ifrågasatt, ibland fördömd och i värsta fall livshotad av sin familj om de får kännedom om att det hänt. Jag vill starkt betona att det förstås inte är alla familjer som reagerar på detta sätt och att hederskulturen inte är en del av alla muslinska familjer. Men, med tanke på att jag inte vet hur det är i din familj, vill jag ändå nämna detta. Om det skulle vara så att det kan finnas en risk för starka reaktioner från din familj så rekommenderar jag dig att kontakta Tjejjouren Somaya. De som arbetar där kommer från olika kulturer och olika religioner. Tjejjouren är för de som är upp till 26 år och har utländsk eller muslimsk bakgrund. Telefon: 020 - 81 82 83, e-mail: tjejjouren@somaya.se
En kram och ta väl hand om dig!
Med vänlig hälsning,