Byte av skola i åk 4
Min dotter har fått plats i åk 4 i en annan skola efter sommaren, och vi har tackat ja efter att ha varit där på studiebesök och tänkt igenom saken. Allt började med att hon hela hösten och vintern klagat, gråtit och velat byta skola. Och så nu kom ett erbjudande efter att vi stått i kö där ett par år. Allt var bra och spännande och nytt.
Bytet innebär en viss pendling men det fixar hon, men hon börjar ångra sig. Hur ska jag förhålla mig. Hon säger att hon ena dagen vill och andra dagen inte vill, ikväll blev det gråt då hon inte visste hur och vad hon ville. Hon säger att om hon väljer att byta så kanske hon ångrar sig och byter hon inte så kanske hon ångrar sig. Är valet hennes eller mitt?

Ingrid Gråberg svarar:
Det här med att välja är inte alltid enkelt. Ibland kan det till och med vara svårt att bestämma sig för vilken glass man ska köpa, och en del har oftare beslutsångest än andra. Du nämner inget om någon allmän beslutsångest, utan här handlar det om ett specifikt och ganska viktigt val, nämligen skolvalet.
Trots att din dotter verkar ha vantrivts i sin nuvarande skola under en längre period, och dessutom fått en positiv bild av den nya skolan, så velar hon fram och tillbaka och kan inte bestämma sig för om hon ska stanna kvar eller byta. Du undrar om valet är hennes eller ditt. Eftersom du är vårdnadshavare hänger det yttersta ansvaret på dig, men självklart är det bra att lyssna på vad barnet vill. Om du tror att båda alternativen kan vara bra, tänker jag att du kan hjälpa din dotter att komma fram till ett beslut. Och om det inte går får du helt enkelt ta det slutgiltiga avgörandet på egen hand.
När man ska fatta viktiga beslut är det alltid bra att lista för- och nackdelar med de olika alternativen. Det är inte nödvändigtvis så att flest antal pluspoäng vinner, utan man behöver också vikta de olika faktorerna. Kort resväg till skolan kanske är mindre viktigt än små klasser – eller vice versa –bara som ett exempel. Men hur många listor man än gör brukar magkänslan vara det som fäller avgörandet i slutändan.
Problemet för din dotter verkar vara att hon inte får fatt i sin magkänsla, men vad säger din? Och hur är det med dotterns klagomål på gamla skolan, har de upphört? Har situationen blivit bättre? Är hon gladare nu? Är hon rädd för att hon ska sakna något i gamla skolan eller är hon rädd för att det ska bli ännu värre i nya skolan? Hur illa har det varit? Har det förekommit mobbning eller har undervisningen varit undermålig eller kraven för höga?
Ska man byta skola på grund av missnöje bör man ha klart för sig vad missnöjet beror på. Först då kan man ta ställning till om det är troligt att problemen försvinner i och med en flytt. Men allra först bör man förstås försöka få bukt med de problem som finns, istället för att fly ifrån dem. Känner nuvarande lärare till att det finns en elev i klassen som klagat och gråtit under hela hösten och vintern? Har skolan fått en chans att göra vad de kan för att din dotter ska trivas? Tyvärr är det inte alltid som de vuxna upptäcker att elever är utfrysta eller mobbade på andra sätt, och det kan ta tid innan lärare upptäcker att tysta och försynta elever har svårt att hänga med under lektionerna. Därför är det viktigt att du ser till att klagomålen når dem som har möjlighet och skyldighet att göra något åt problemen.
Kanske har ni redan haft en dialog med skolan och då är vi tillbaka till själva valet – att satsa vidare i nuvarande skola eller starta på ny kula någon annanstans. Å ena sidan är det naturligtvis bra att tänka efter en gång extra inför ett skolbyte, å andra sidan behöver det inte bli en katastrof om ni skulle ångra er. Det är inte otänkbart att det går att byta tillbaka om det skulle hamna i det läget att ni ångrar en flytt. Och kom ihåg att man aldrig har facit i förväg och därför sällan kan vara säker på att man gjort rätt förrän i efterhand. Så om ni tänkt igenom allt ordentligt finns det ingen anledning att vela och våndas längre. Försök att få fatt i magkänslan och våga chansa.
Med vänlig hälsning,