2014-07-02
Ska jag tillåta min 15-åring att dricka alkohol?
Jag är en mamma till en tjej som är 15 år. Hon anser att det nu är dags att delta i vissa fester med sina klasskamrater och vänner (flickor och pojkar mellan 15-17 år). Några av dessa vänner har tillåtelse av sina föräldrar att börja dricka alkohol redan (för att de också började tidigt).
Jag har förklarat konsekvenserna med alkohol för min dotter, att jag inte började så tidigt och att om jag tillåter det nu så kommer det upprepas varannan helg. Jag förklarade också att det finns regler hemma hos oss och att jag har svårt att acceptera att hon dricker alkohol.
Min fråga är om jag ska acceptera att hon börjar dricka så tidigt? Varför i så fall?
Jag förstår inte föräldrar som redan accepterat att deras barn ska börja dricka redan när de är 15 år. Varför ska man börja så tidigt?

Jenny Klefbom svarar:
Du frågar om du tycker att du bör acceptera att din dotter börjar dricka alkohol vid 15 års ålder, men i nästa mening så skriver du själv ett mycket tydligt svar på din egen fråga. Nämligen att du inte förstår varför andra föräldrar går med på detta och att du inte ser någon anledning för 15-åringar att dricka. Och jag håller med dig till 100%.
Samtidigt förstår jag ju vilken svår situation du befinner dig i. Dels har du en dotter som verkar vara duktig på att argumentera för sin sak och har en stark vilja. Dels anar jag att du – även om du har en stark åsikt i den här frågan – vacklar lite i din uppfattning då du märker att många andra föräldrar tydligen inte alls ser lika allvarligt på det här som du.
Redan här skulle jag börja syna argumenten i sömmarna lite. Kan det verkligen stämma att ett flertal ungdomar i 15-årsåldern har sina föräldrars tillåtelse att dricka? Faktum är att det har gjorts undersökningar kring föräldrars inställning till ungdomars drickande på senare tid som visar att det är mycket, mycket få föräldrar som godkänner och accepterar detta. Kan det möjligen vara så att din dotter har tagit till det klassiska argumentet ”men alla andra får ju”, när det kanske inte riktigt är så? Eller kan det vara så att en, eller två, av hennes kamrater har släpphänta föräldrar som tillåter drickande hos sina barn? Kanske att just dessa barn också är de som är 17 år gamla? Och kanske att de till och med har andra sociala problem i sina familjer, som gör att föräldrarna inte klarar av att sätta adekvata gränser, eller inte har tillräcklig omsorg om sina barn?
Ett sätt att ta reda på mer om den här saken är att prata direkt med föräldrarna om deras inställning. Känns det svårt så kanske du i alla fall har kontakt med vänner eller grannar som har tonårsbarn, och som du kan diskutera med hur det generellt ser ut med regler kring drickande i ungdomsgrupper i ditt närområde.
Med detta menar jag inte att du ska låta andras regler påverka din egen syn. Men det är ofta bra att ha koll på hur ungdomarnas liv ser ut, eftersom det påverkar även annan gränssättning, som vilka fester din dotter ska få gå på, hur länge på kvällarna hon ska få vara ute och så vidare. Visar det sig att hennes beskrivning stämmer så låter det ju inte som en särskilt bra kompismiljö att vistas i under åtminstone helgkvällar.
För att återgå till din ursprungsfråga så gör du förstås helt rätt i att totalförbjuda alkoholkonsumtion för din 15-åring. Och det finns väldigt många goda skäl till det. Dels skadas den unga och inte färdiga hjärnan mycket mer av alkohol än den vuxna hjärnan gör. Dels ökar riskerna för att råka ut för stölder, rån, misshandel och sexuella övergrepp dramatiskt om man dels själv är berusad, och dels vistas i miljöer där andra berusade ungdomar finns.
Sist men inte minst viktigt så är det förbjudet att sälja eller ge alkohol till 15-åringar. Jag tror inte att du ens skulle ge dig in i en diskussion om din 15-åring plötsligt ville låna din bil en kväll för att köra den utan körkort. Du kan gott använda samma argument mot drickandet. Risken är nämligen stor att din dotter kommer hem i en polisbil, tillsammans med en representant för socialtjänsten, om hon blir berusad ute bland folk. Och det kommer inte vara någon rolig upplevelse vare sig för henne eller för dig.
Vänlig hälsning,