Behandling mot panikångest?
Jag är en tjej på 23 år. Jag bor tillsammans med min man och min 10 månader gamla dotter. Jag har de senaste 2-3 veckor börjat känna något konstigt.
Det känns som tryck i bröstet som strålar ut på vänster arm. Jag får panikkänslor blir yr och det känns som att jag håller på dör. Det kommer dagligen och emellan "attackerna" så känner jag samma tryck för bröstet och lite panikkänslor fast lite mildare. Och jag tänker okej nu dör jag!
Ibland känns det också som att runtomkring mig är overkligt, nästan som att vara emellan dröm och verklighet.
Jag har varit hos min husläkare där dom gjorde EKG och det var inga problem med hjärtat, men jag hade tydligen lite lågtblodtryck. Så hon skickade hem mig och sa att alla symptomen berodde på det låga blodtrycket.
Jag har pratat med vårdguiden flera gånger men alla sjuksköterskor säger olika saker, eller så säger dom att jag ska avvakta.
Jag vet inte hur länge mer jag orkar avvakta. Det känns som att det bara blir värre och värre. Vad ska jag göra? Vem ska jag vända mig till? Har redan pratat med husläkaren och psykmottagningen!

Anna Karlstedt svarar:
Det du beskriver låter som klassiska panikattacker. Det som är bra med det är att det inte är farligt. Det som är mindre bra är att det är obehagligt och jobbigt och ofta skapar rädsla (t ex för att dö), precis som du beskriver. Jag förstår verkligen att du vill ha hjälp.
Det låter lite märkligt att få rådet att ”avvakta”, eller att alla symtomen skulle bero på lågt blodtryck. Det är viktigt att utreda orsaken till dina symtom och eventuellt sätta in behandling. Bra att man gjort ett EKG. Andra prover behöver tas, till exempel för att utesluta rubbningar i Sköldkörteln vilket kan ge symtom liknande de vid panikångest. Vet du om det är gjort?
Om det är panikattacker, vilket jag tror, är det bra att ta tag i problemet så snabbt som möjligt. Dels för att det är obehagligt för dig att ha attackerna (och däremellan lättare ångestsymtom som gissningsvis är förväntansångest inför nya attacker), dels för att problemen ibland kan sprida sig till andra områden. T ex tycker många med panikångest att det känns jobbigt att röra sig ute, åka tåg och buss etc., där man blir rädd att få en attack och inte kunna ta sig därifrån.
Jag undrar vad de säger på din Öppenpsykiatriska mottagning då du ringt dit? Du bör få komma på en bedömning.
För panikattacker rekommenderas idag Kognitiv Beteendeterapi, som visat goda behandlingsresultat. Jag tycker att du kan ringa till psykiatrin igen och be att få komma på bedömningssamtal (ibland behöver man stå på sig lite under de där samtalen).
Det finns ju också privatpraktiserande psykologer, men för dem gäller tyvärr inte högkostnadskortet så kostnaden måste man stå för själv. Priset för kognitiv beteendeterapi ligger på ungefär 900-1200 kr/session. Hur många gånger man behöver gå varierar, men eftersom du inte haft problemen så länge så behövs det sannolikt inte så många sessioner.
Lycka till!
Vänliga hälsningar